"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Ο θάνατος μιας-και όχι μόνης- Ελληνίδας Ηρωίδας, εκτελεσμένης απ’ τους αντάρτες κομμουνιστές (“Ελένη”)

 

 

 

 

 

 

 

[ΟΤΑΝ στα μέσα της δεκαετίας του 1980, με κυρίαρχο παντού το "σοσιαλιστικό κίνημα" (ΠΑΣΟΚ) και επικυρίρχη ήδη την αριστερά "διανόηση", τόλμησε ένας κινηματογράφος στην Αθήνα να προβάλει την ταινία "ΕΛΕΝΗ", σε σενάριο πάνω στο ομώνυμο βιβλίο  του Ν. Γκατζογιάννη, το ΚΚΕ ξεχύθηκε για να κατασπαράξει την "άλλη αλήθεια".

Δεν ήθελε ή δεν άντεχε να φανούν τα εγκλήματά του σε όλη την Ελλάδα, ειδικά στη Βόρρεια Ελλάδα-και στα μέρη μας. (σχετικά στο βιβλίο "Τα Παιδοπολίτικα-από την απώλεια στην καταλλαγή", Χανιά, 2023)

Είχα διαμαρτυρηθεί τότε με κείμενό μου στην εφημερίδα το ΒΗΜΑ, σχετιικά με την ελευθερία και τη δυνατότητα που παρέχει μια ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ για την έκφρασή της. Η εφημερίδα τηρούσε σιγήν ιχθύος, οπότε ξαναέστειλα την επιστολή μου σχετικά με την ταινία "Ελένη", με την απειλή μάλιστα πως αν δεν έμπαινε το μικρό μου σχόλιο, θα σταματούσα να αγοράζω την εφημερίδα. Και, ω, του θαύματος, μόνο τότε ... δημοσιεύτηκε. Τέτοια τρομοκρατία από πλευράς "κομμουνιστικής διανόησης" υπήρχε τότε παντού, δυστυχώς με την ενθάρρυνση του ΠΑΣΟΚ. Αλλά  υπάρχει ακόμη και σήμερα έστω πιο υποτονική!, Στ.Γ.Κ.}

==========================

ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΕΙΜΕΝΑ ΜΑΣ ΕΣΤΕΙΛΕ Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΕΝΕΤΗΣ. ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"

ΚΑΙ ΔΙΠΛΑ ΤΟΥΣ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ ΠΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ

 

===========================

1.- 28 Αυγούστου 1948, στη Λια

  • Η Καθημερινή 27 Aug 2023 Του ΣΑΚΗ ΜΟΥΜΤΖΗ

 

Αυτή την ημερομηνία οι αντάρτες εκτέλεσαν την Ελένη Γκατζογιάννη στο χωριό Λια στη Μουργκάνα, μαζί με άλλους 37 συγχωριανούς της. Η υπόθεση έγινε παγκοσμίως γνωστή το 1983, χάρη στο βιβλίο που συνέγραψε ο γιος της, γνωστός δημοσιογράφος στις ΗΠΑ, Νίκος Γκατζογιάννης. Δεν πρόκειται να ασχοληθώ με το περιεχόμενο του βιβλίου, που καθηλώνει τον αναγνώστη μέχρι το τέλος. Θα αναφερθώ στις συνθήκες που επικρατούσαν στην Ελλάδα όταν κυκλοφόρησε, το 1984. Ζούσαμε τα πρώτα χρόνια της Αλλαγής. Ενα από τα ιδεολογήματά της ήταν η εθνική συμφιλίωση με την αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης, κάτι που αποτελούσε μια πρόκληση για τη συντηρητική παράταξη. Μέσα σε αυτό το κλίμα, πανεπιστημιακοί και διανοούμενοι της Αριστεράς άρχισαν να επανασυγγράφουν την ιστορία του εμφυλίου πολέμου, κάτι που είχε ξεκινήσει να γίνεται δειλά δειλά από τα μέσα της δεκαετίας του ’70. Ηδη το ιστορικό αφήγημα των νικητών είχε καταρρεύσει λόγω της δικτατορίας και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας άρχισε να συγκροτείται το ερμηνευτικό σχήμα της Αριστεράς. Τότε προέκυψε το βιβλίο του Νίκου Γκατζογιάννη «Ελένη», που ήρθε να σπάσει αυτό το κλίμα, καθώς περιέγραφε τις βιαιότητες των ανταρτών. Ηταν απολύτως φυσιολογικό στην αρχή να το αγνοήσουν το βιβλίο και στη συνέχεια, όταν έγινε best seller, να το πολεμήσουν. Το τι αντιμετώπισε ο συγγραφέας το περιγράφει σε συνέντευξη που έδωσε στην κυρία Μαργαρίτα Πουρνάρα στην «Καθημερινή», την Κυριακή 3 Απριλίου 2011. Διηγείται ο Ν. Γκατζογιάννης:

 

«...Οταν το παρουσίασα στην Ελλάδα το 1984, ήρθαν στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία μονάχα ελάχιστοι άνθρωποι. Η μεγάλη μερίδα του Τύπου, που εθεωρείτο φιλικά προσκείμενη στην Αριστερά, το αγνόησε. Μετά, άρχισε να πουλάει χιλιάδες αντίτυπα και έτσι αναγκάστηκαν να ασχοληθούν μαζί του, με άρθρα που μιλούσαν για τα εγκλήματα των δεξιών κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου.. «Ο “Ριζοσπάστης” έστειλε δημοσιογράφους να μιλήσουν σε όσους είχα κάνει συνεντεύξεις. Κανείς δεν τους είπε κάτι διαφορετικό από αυτά που έγραψα. Ολα τα στοιχεία ήταν αληθή».

 

Συμπληρωματικά, η τύχη της ομώνυμης ταινίας είναι γνωστή. Καταχωνιάστηκε ακόμη και από τη δημόσια τηλεόραση.

 

=========================================================

2.-Θέμα: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΗΜΕΡΑ ΟΤΑΝ Η «ΕΛΕΝΗ» ΠΕΡΑΣΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

 

Η «Κ» στο χωριό Λια στη Θεσπρωτία, Η Καθημερινή  24 Aug 2023  Της ΗΛΙΑΝΑΣ ΜΑΓΡΑ

[Επάνω: Η Ελένη Γκατζογιάννη και ο σύζυγός της Χρήστος, που µετά τον θάνατό της µεγάλωσε τα παιδιά τους στην Αµερική.

 

 

Αριστερά: Το κρεβάτι φτιάχτηκε ως αντίτυπο του κρεβατιού στο οποίο κοιµόταν η Ελένη Γκατζογιάννη και στο οποίο γέννησε όλα τα παιδιά της, συµπεριλαµβανοµένου του Νίκου. ∆εξιά: Η χθεσινή λειτουργία, και µνηµόσυνο της Ελένης, τελέστηκε στην Αγία Τριάδα, την κεντρική εκκλησία της Λιας, στην πλατεία όπου έγινε η πρώτη δίκη της.]

Στο πάτωµα του κεντρικού υπνοδωµατίου υπάρχει ακόµα η γκλαβανή που βλέπει στο υπόγειο. Κάτω από αυτή την υπαίθρια πόρτα, βρίσκονταν κάποτε τα ζώα. Μετά, οι φυλακισµένοι. Σε αυτό το δωµάτιο, στο οποίο πλέον υπάρχει η φωτογραφία της, εδώ όπου το κρεβάτι είναι βασισµένο στο πώς έµοιαζε το δικό της, η Ελένη Γκατζογιάννη γέννησε όλα τα παιδιά της. Στο υπόγειο ακριβώς από κάτω, παρέµεινε ένα µήνα φυλακισµένη. Από εκείνο το υπόγειο έφυγε, µαζί µε 12 συγκρατούµενους, στις 28 Αυγούστου του 1948, όταν εκτελέστηκε από τους αντάρτες στο χωριό Λια στη Θεσπρωτία.

Την ιστορία της κατέγραψε ο γιος της Νικόλας Γκατζογιάννης, στο βιβλίο του «Ελένη» που δηµοσιεύθηκε αρχικά το 1983. Ο κ. Γκατζογιάννης, κορυφαίος δηµοσιογράφος αµερικανικών µέσων, συγγραφέας, παραγωγός ταινιών, δεν ξέχασε το χωριό στο οποίο έζησε µέχρι τα 9 του χρόνια. Τα φανάρια του δρόµου ήταν δική του δωρεά πριν από τρεις δεκαετίες, όπως και η αναπαλαίωση της κεντρικής εκκλησίας του χωριού, της Αγίας Τριάδας, που βρίσκεται στην πλατεία όπου έγινε η πρώτη δίκη της µητέρας του. Ο ίδιος έφτιαξε τον µοναδικό ξενώνα του χωριού και ξαναέχτισε το σπίτι του παππού του. Το 2002, η κόρη του, Ελένη, έφτιαξε από την αρχή, χρησιµοποιώντας τα προϋπάρχοντα χαλάσµατα, το πατρικό του σπίτι στο χωριό. Σε αυτό το χωριό, στο βουνό Μουργκάνα της Ηπείρου, λίγα χιλιόµετρα µακριά από τα σύνορα της Ελλάδας µε την Αλβανία, βρέθηκε χθες η «Κ», στο πλαίσιο της 75ης επετείου της εκτέλεσης της Ελένης Γκατζογιάννη. Η µέρα ξεκίνησε µε µια λειτουργία στην εκκλησία της Αγίας Τριάδας την οποία τέλεσε ο µητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιµος. «Ψάλαµε και το µνηµόσυνο της Ελένης», δήλωσε στο τέλος, «που έχει γίνει πλέον θρυλική µορφή». «Στη µάνα µας τρέχουµε να πούµε τον πόνο µας, και, Νικόλαε, η µάνα πάντα είναι σηµείο αναφοράς», συµπλήρωσε, αναφερόµενος στον κ. Γκατζογιάννη. «Ο ηρωικός αγών αυτής διά την προστασίαν και την διαφυγήν των τέκνων της εις ασφαλή τόπον την κατέστησαν αιώνιον σύµβολον µητρικής στοργής ως της υψίστης αξίας», τόνισε µεταξύ άλλων στο γραπτό του µήνυµα ο Πατριάρχης κ. Βαρθολοµαίος.

Υψηλοί προσκεκληµένοι.

Οι πλαστικές λευκές καρέκλες είχαν τοποθετηθεί από ώρα γύρω από τα λευκά πλαστικά τραπέζια κάτω από τις κληµαταριές στο κοντινό καφενείο, όπου όλοι οι παρευρισκόµενοι –µεταξύ αυτών ο πρώην πρωθυπουργός και µακροχρόνιος φίλος του κ. Γκατζογιάννη, Αντώνης Σαµαράς, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης ∆ιονύσης Σταµενίτης, η ευρωβουλευτής Αννα-μισέλ Ασηµακοπούλου και ο βουλευτής της Νέας ∆ηµοκρατίας ∆ηµήτρης Κούβελας– κάθισαν για έναν γρήγορο καφέ. Ακολούθησε η επίσκεψη στο σπίτι της Ελένης Γκατζογιάννη, στον κήπο του οποίου µετά τον Εµφύλιο βρέθηκαν 37 πτώµατα, χειροβοµβίδες και σφαίρες, όπου τώρα βρίσκεται και το πολυβόλο που βρήκαν στον χώρο όπου συντελέστηκε η εκτέλεση της Ελένης και των συγκρατούµενών της.

«Το να βρίσκεσαι µε τον γιο της ηρωίδας Ελένης στο δωµάτιο όπου ο ίδιος γεννήθηκε, το να ακούς ζωντανά την ιστορία της, δεν σε συγκινεί απλά, σου κατακτά και τις πιο µακρινές αισθήσεις και δυναµώνει την πιο βαθιά σου πίστη στον Θεό και στον άνθρωπο», έγραψε στο βιβλίο επισκεπτών ο Αντώνης Σαµαράς. Ο κ. Γκατζογιάννης, ο οποίος ήταν ψύχραιµος όλη την ηµέρα, συγκινήθηκε µιλώντας όχι για τη µητέρα του, αλλά για µία εκ των αδελφών του, τη Γλυκερία, η οποία δεν είχε µπορέσει να δραπετεύσει µαζί µε τα αδέλφια της, αλλά είχε αναγκαστεί να συµµετάσχει στον αντάρτικο στρατό µέχρι την απόδρασή της το 1949.

«Γαλάζιο ανοιξιάτικου ουρανού»· «Πράσινο χλόης»· «Κίτρινο φτωχών λουλουδιών»· «Ροζ από άνθη µυγδαλιάς»· «Κόκκινο παπαρούνας». «Τα χρώµατα που δεν πρόλαβε να δει µε τα παιδιά της, η Ελληνίδα Μάνα, Ελένη Γκατζογιάννη», γράφει κάτω από ένα πορτρέτο της, στο οποίο το κυκλικό µπλε φόντο θυµίζει φωτοστέφανο, του Σωτήρη Σόρογκα στο µουσείο του Υφαντή στη Λια, στο οποίο εκτίθενται έργα όχι µόνο του κ. Σόρογκα, αλλά και του Θεόφιλου. Μετά την επίσκεψη στο µουσείο, η επέτειος ολοκληρώθηκε µε µεσηµεριανό στον Ξενώνα Λια. «Ευχαριστούµε», λέει στον κ. Γκατζογιάννη ο Βασίλης Γιόγιακας, βουλευτής της Νέας ∆ηµοκρατίας στη Θεσπρωτία, «γιατί µας έκανες γνωστούς στα πέρατα της γης».

Η τελευταία φορά που είχε τιµήσει την επέτειο της εκτέλεσής της, της θυσίας της µητέρας του για µια ευκαιρία ζωής των παιδιών της σε µια γη πιο ελεύθερη από το πώς ήταν τότε το χωριό της, ήταν πριν από πέντε χρόνια. Φέτος, για πρώτη φορά, δεν παρευρέθη καµία από τις αδελφές του – όλες πλην µιας δεν είναι πια εν ζωή. «Εχω τα εγγόνια µου εδώ τώρα», λέει στην «Κ» ο κ. Γκατζογιάννης. «Είναι συναρπαστικό», δηλώνει, «να βλέπεις ότι έχουν αναπτύξει µια σχέση µε το χωριό, που µπορεί να συνεχιστεί». «Που µπορεί», συµπληρώνει, «και να επιβιώσει».

Ο γιος της Ελένης Γκατζογιάννη, Νικόλας, τίµησε την επέτειο εκτέλεσης της µητέρας του, στις 28 Αυγούστου του 1948, από τους αντάρτες.

 

3. -

  1. Καλημέρα… νομίζω το σημερινό άρθρο της Καθημερινής είναι το καλύτερο από όλα που προηγήθηκαν.

Φιλιά, Δήμητρα

 

 

Ο πικρός νόστος στο χωριό της Ελένης

Εβδομήντα πέντε χρόνια μετά την εκτέλεση της μητέρας του, ο Νίκος Γκατζογιάννης επέστρεψε στη Λια της Θεσπρωτίας για ένα μνημόσυνο

  • Η Καθημερινή   27 Aug 2023   Της ΗΛΙΑΝΑΣ ΜΑΓΡΑ

Ο Νίκος Γκατζογιάννης ξενάγησε όσους παρευρέθησαν στο μνημόσυνο για τη μητέρα του και τους υπόλοιπους εκτελεσθέντες στο Μουσείο Υφαντή που λειτουργεί στο χωριό. Εκεί φιλοξενείται και το πορτρέτο της Ελένης, φιλοτεχνημένο από τον Σωτήρη Σόρογκα.

«Νιώθω πως όλοι στη ζωή μας έχουμε ένα σκοπό – ο δικός μου είναι να είμαι μάρτυρας των καιρών μου». Είναι πρωί της Τετάρτης και ο Νίκος Γκατζογιάννης βρίσκεται στο αυτοκίνητο. Φοράει μπλε κοστούμι κι ένα γαλάζιο κοντομάνικο πουκάμισο, που ταιριάζει με τα γαλανά του μάτια. Το κονβόι αυτοκινήτων, με πρώτο το δικό του, ξεκίνησε στις 08.30 από το Grand Serai, το παλιό Ξενία των Ιωαννίνων. Ο προορισμός όλων σήμερα είναι το θεσπρωτικό χωριό Λια.

Η ιστορία του κ. Γκατζογιάννη είναι γνωστή σε όποιον έχει διαβάσει την «Ελένη», το βιβλίο που έγραψε για την εκτέλεση της μητέρας του από τους αντάρτες του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας το 1948, βιβλίο που από τη δημοσίευσή του, το 1983, έχει μεταφραστεί σε 32 γλώσσες και έχει γίνει ταινία, στην οποία τον κ. Γκατζογιάννη υποδύθηκε ο Τζον Μάλκοβιτς. Εφυγε από τη Λια όταν ήταν 9 χρόνων. Μαζί με τις τρεις αδελφές του, φυγαδεύτηκαν στις ΗΠΑ όπου εργαζόταν ο πατέρας τους, για την ευκαιρία μιας ζωής ελεύθερης, χωρίς την απειλή του παιδομαζώματος. Η μία αδελφή του, Γλυκερία, έμεινε πίσω για καταναγκαστικά έργα, όπως και η μητέρα τους, η οποία πλήρωσε το τίμημα της διαφυγής τους με τη ζωή της.

Οταν μεγάλωσε, ο κ. Γκατζογιάννης έγινε ερευνητικός δημοσιογράφος, σε μια προσπάθεια να αποκτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες για να βρει τους ανθρώπους που ήταν υπεύθυνοι για τη δολοφονία της μητέρας του, Ελένης. Το 1977, ζήτησε από τους New York Times, όπου εργαζόταν ήδη για χρόνια, να γίνει ανταποκριτής της εφημερίδας στην Αθήνα. Τρία χρόνια αργότερα, παραιτήθηκε και αφοσιώθηκε στην «Ελένη». «Σκοπός της ζωής μου είναι να είμαι μάρτυρας των καιρών μου, και ως δημοσιογράφος και ως συγγραφέας, και να αποτυπώσω αυτή τη συγκεκριμένη περίοδο της ελληνικής ιστορίας, που τόσο πολλοί άνθρωποι δούλεψαν σκληρά για να αποκρύψουν και να αλλάξουν και να αναθεωρήσουν», τονίζει στην «Κ».

Αν δεν είχε θυσιαστεί

Οπότε τώρα, που οδεύει προς το χωριό που έχει στιγματίσει ποικιλοτρόπως τη ζωή του για να τιμήσει την 75η επέτειο της εκτέλεσης της μητέρας του έχοντας στο πλάι του την οικογένειά του, με εγγόνια και ανίψια που έχουν έρθει από την Αμερική, και φίλους παλιούς, από μεγάλους πολιτικούς μέχρι συγχωριανούς, νιώθει πως συνεχίζει τον σκοπό της ζωής του. «Με το να τιμώ τη μητέρα μου», εξηγεί. «Δεκατέσσερα ανίψια με επισκέφθηκαν στο χωριό αυτό το καλοκαίρι – ένα εξ αυτών είπε, “αν δεν είχε θυσιάσει τη ζωή της, κανένας από εμάς δεν θα ήταν εδώ”», δηλώνει ο κ. Γκατζογιάννης. «Τα θύματα του “κόκκινου τρόμου” έχουν ξεχαστεί και νομίζω πως είναι λάθος, νομίζω πως πρέπει να θυμόμαστε τι συνέβη και να τιμούμε τους ανθρώπους που έδωσαν τις ζωές τους για εμάς – πολλοί άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν πόσο θάνατο και καταστροφή προκάλεσαν οι αντάρτες σε αυτά τα χωριά που είχαν καταλάβει στην περιοχή μου», τονίζει.

Μες στη διάρκεια της ημέρας, η οποία ξεκινά με μια λειτουργία και ένα μνημόσυνο για τη μητέρα του στην Αγία Τριάδα, την κεντρική εκκλησία του χωριού στην πλατεία όπου πριν από 75 χρόνια έγινε η πρώτη δίκη της μητέρας του, ξεναγεί τους παρευρισκομένους –ένας εκ των οποίων είναι και ο πρώην πρωθυπουργός και παλιός του φίλος, Αντώνης Σαμαράς– στο σπίτι όπου γεννήθηκε, και από όπου η Ελένη Γκατζογιάννη οδηγήθηκε στις 28 Αυγούστου στην εκτέλεσή της. Το σπίτι ξαναέφτιαξε η κόρη του, Ελένη, το 2002, από τα προϋπάρχοντα χαλάσματα, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια αντιγραφή του βαρυσήμαντου πρωτοτύπου. Ψάχνοντας στα χώματα, βρήκαν τη βάση του παλιού κρεβατιού – πάνω σε αυτή βασίστηκε το κρεβάτι που τώρα βρίσκεται στο παλιό δωμάτιο της Ελένης και του Χρήστου, του πατέρα του κ. Γκατζογιάννη, ο οποίος μετά την εκτέλεση της γυναίκας του μεγάλωσε μόνος του τα πέντε παιδιά τους στη Μασαχουσέτη. Κάτω από αυτό το δωμάτιο, στο υπόγειο όπου βλέπει η γκλαβανή, η υπαίθρια πόρτα που υπάρχει ακόμη, ζούσαν οι φυλακισμένοι των ανταρτών. Εκεί έζησε για ένα μήνα πριν από την εκτέλεσή της και η Ελένη, μαζί με 12 συγκρατούμενους. Κατεβαίνουμε στο υπόγειο, ο κ. Γκατζογιάννης μας δείχνει τις χειροβομβίδες που βρήκαν στον κήπο –μαζί με 37 πτώματα–, τις σφαίρες, το πολυβόλο που βρήκαν κοντά στο ρέμα όπου εκτέλεσαν τη μητέρα του και τους συγκρατούμενούς της. «Είχε μια μικρή, χάρτινη εικόνα της Παναγίας», λέει ο ίδιος, «και πριν από την εκτέλεση έγραψε, “Παιδάκια μου μη στεναχωριέστε, εγώ θα είμαι με την Παναγία”». Στην αδελφή του που είχε μείνει πίσω, τη Γλυκερία, είχαν επιτρέψει να δει τη μητέρα τους μία ημέρα πριν την εκτελέσουν – «της είπε να προσπαθήσει και εκείνη να φύγει», εξηγεί ο κ. Γκατζογιάννης. Ενα χρόνο αργότερα, η Γλυκερία τούς βρήκε στην Αμερική.

Ο πόνος που δεν κοιμάται

«Ποτέ δεν ξέχασε τι έγινε», αναφέρει στην «Κ» για την αδελφή του, «έλεγε συχνά ότι, αφού εκτέλεσαν τη μάνα μας, πήγαινε και αγκάλιαζε ένα φόρεμά της που ήταν κρεμασμένο στο σπίτι, σαν να ήταν ακόμη εκείνη – όταν βιώνεις ένα τέτοιο τραύμα, γίνεται πόνος που δεν κοιμάται ποτέ». Κι εκείνος, όμως, την είχε πάντα μαζί του τη μητέρα τους. «Υπήρχαν πολλές φορές που η ζωή μου κινδύνευε, στο Αφγανιστάν, παραδείγματος χάριν, ή στη Νέα Υόρκη», όταν μεταξύ άλλων έγραφε για τις μαφιόζικες συμμορίες της πόλης, λέει, «όποτε ήμουν σε κίνδυνο, ένιωθα έναν κρύο αέρα να με περικλείει και γινόμουν πολύ ήρεμος, μέχρι να μπορέσω να βγω από μια απειλητική για τη ζωή μου κατάσταση». Στο χωριό Λια, επέστρεψε πρώτη φορά αφότου τελείωσε το πανεπιστήμιο. «Ο παππούς μου και ο θείος μου ήταν ακόμη ζωντανοί», σημειώνει στην «Κ». Ανεβαίνοντας το ηπειρωτικό βουνό Μουργκάνα, πέρασε το χωριό του για ένα άλλο. «Απόδειξη πως δεν μπορείς να εμπιστεύεσαι ούτε την ίδια σου τη μνήμη, πρέπει να επαληθεύεις τα πάντα», συμπληρώνει ως γνήσιος δημοσιογράφος που θέλει να μεταλαμπαδεύσει τη γνώση. Θυμάται, παραδείγματος χάριν, τη μέρα που ήρθαν οι Γερμανοί και έκαψαν το μισό χωριό. Θυμάται όταν ήρθαν οι αντάρτες. Θυμάται ακόμη να είναι 8 χρόνων και να βλέπει ανθρώπους να πυροβολούνται. «Καταλάβαινα τον φόβο», λέει, «και αυτό είναι κάτι που μένει μαζί σου». Αλλά καμία ανάμνηση δεν έμεινε ανεπιβεβαίωτη. Στο πλαίσιο της έρευνας για το βιβλίο του, αναφέρει πως μίλησε με περισσότερα από 300 άτομα σε Ελλάδα, Ευρώπη, ΗΠΑ, και Καναδά.

Ο «δικαστής»

Οταν είμαστε στο υπόγειο, εξιστορεί πώς έψαχνε τους τρεις δικαστές που αποφάσισαν την εκτέλεση της μητέρας του. Μες στο σκοτάδι του μικρού πέτρινου δωματίου που κάποτε χώρεσε τόσο πόνο, κάτω από το κίτρινο φως ενός γυμνού γλόμπου που κρέμεται από το ξύλινο ταβάνι και φωτίζει σχεδόν μόνο το πρόσωπο του κ. Γκατζογιάννη, η σκηνή θυμίζει ανάκριση. Ακούγεται μόνο η φωνή του να μας λέει πως τον έναν τον βρήκε. Οταν πήγε να τον συναντήσει, είχε πάρει μαζί του πιστόλι, όπλο που στην Ελλάδα είχε στείλει μέσα σε μια σκούπα. Τελικά, μόνο του μίλησε. «Πολλές φορές ξύπναγα στον ύπνο μου και έλεγα “βλάκα, δεν τον σκότωσες”, αλλά όταν το σκέφτομαι σε λογικές στιγμές, χαίρομαι που δεν το έκανα – εγώ τη θυσία της μάνας μου ήθελα να προβάλω», λέει ο κ. Γκατζογιάννης, και ο κ. Σαμαράς τον ακουμπάει στοργικά στον ώμο.  «Ενιωθα πάντα υποχρεωμένος να κάνω κάτι με τη ζωή μου, γιατί πλήρωσε για εκείνη με τη δική της», δηλώνει ο ίδιος στην «Κ». «Εχω την ικανοποίηση πως, χάρη στο βιβλίο μου, δεν θα ξεχάσουμε την ιστορία του εμφυλίου πολέμου, γιατί περιέχει την αλήθεια του τι συνέβη σε αυτά τα βουνά», τονίζει.

Δεν είναι όμως μόνον αυτή η ικανοποίησή του. Ο 84χρονος κ. Γκατζογιάννης –βετεράνος δημοσιογράφος, συγγραφέας 11 βιβλίων, παραγωγός ταινιών, μεταξύ άλλων του «The Godfather Part III» με τον Αλ Πατσίνο– μπορεί να αναγνωρίζει, και να τιμά, τα φαντάσματα του παρελθόντος της ζωής και της χώρας του, αλλά είναι ένας άνθρωπος ευγνώμων για την πορεία που έχει ήδη διανύσει, που βιώνει το παρόν και κοιτάζει στο μέλλον. «Η ζωή μου έχει υπάρξει υπέροχη, κατέβαλα κάθε προσπάθεια να απολαμβάνω κάθε χρόνο, κάθε μήνα, κάθε μέρα· νομίζω πως θα πρόδιδα τη μητέρα μου αν είχε θυσιαστεί κι εγώ ήμουν όλη μου τη ζωή δυστυχισμένος», επισημαίνει στην «Κ». «Είχα την τύχη να γυρίσω τον κόσμο, έχω γνωρίσει κάθε Αμερικανό πρόεδρο από τον Τζον Φ. Κένεντι και ύστερα», συμπληρώνει (σ.σ. παραδόξως, ο πιο καλός λέει πως ήταν ο Ρόναλντ Ρέιγκαν –«επειδή όταν μιλούσε για τους πολιτικούς του αντιπάλους δεν ήταν ποτέ με κακεντρέχεια», εξηγεί– και ο πιο έξυπνος ο Μπιλ Κλίντον). «Εζησα έναν υπέροχο, μακροχρόνιο γάμο, με παιδιά, εγγόνια, πολλούς φίλους, τέσσερις αδερφές, ανίψια, ξαδέλφια, έχοντας στενή σχέση με όλους, επομένως δεν έχω παράπονα», δηλώνει. Οπως έλεγε ο καλός του φίλος, Ελία Καζάν, ο οποίος είχε επισκεφθεί μαζί του τη Λια, με τη συγκεκριμένη επίσκεψη να είναι απαθανατισμένη σε μια φωτογραφία τους στο τοπικό Μουσείο Υφαντή, «τώρα το μόνο που θέλω είναι περισσότερα χρόνια και καλή υγεία», τονίζει ο κ. Γκατζογιάννης.

Ο τόπος και η μνήμη

Στη Λια κάποτε ζούσαν 800 κάτοικοι, αναφέρει στην «Κ». Τώρα τα σπίτια είναι λιγοστά και οι μόνιμοι κάτοικοι δεν ξεπερνούν τους 30. Στον ορίζοντα βλέπεις μόνο πράσινο, πλαγιές ενός βουνού που στην κορυφή του συνορεύει με την Αλβανία. Γύρω ακούγεται μόνο το θρόισμα των φύλλων, από δέντρα που έχουν υπάρξει μάρτυρες της πρόσφατης, αμφιλεγόμενης ιστορίας του τόπου, όπως η αιωνόβια μουριά στον κήπο του σπιτιού της Ελένης Γκατζογιάννη.

Δεν υπάρχει άγαλμά της στο χωριό. Η μνήμη της ζει ανεξαρτήτως. Ενας κάτοικος της Λιας, ο Κωνσταντίνος Τσαντίνης, λέει στην «Κ» πως κάθε Αύγουστο, όταν μνημονεύουν την εκτέλεση της Ελένης, αναβιώνουν δυσάρεστες μνήμες, μνήμες και των δικών τους συγγενών που εκτελέστηκαν. Αλλά ο κ. Γκατζογιάννης έκανε μεγάλο έργο για το χωριό, έκανε τη Λια Θεσπρωτίας διάσημη παγκοσμίως, αναφέρει ο κ. Τσαντίνης. «Τώρα, όταν μας ρωτάνε από πού είμαστε, δεν λέμε από τη Λια», σχολιάζει στην «Κ», «λέμε “από το χωριό της Ελένης”». «Σκοπός της ζωής μου είναι να αποτυπώσω αυτήν την περίοδο της Ιστορίας, που πολλοί δούλεψαν σκληρά για να αποκρύψουν και να αλλάξουν και να αναθεωρήσουν», λέει ο Νίκος Γκατζογιάννης. Στο πλαίσιο της έρευνας για τη συγγραφή του βιβλίου της «Ελένης», ο Ν. Γκατζογιάννης μίλησε με 300 άτομα, ανάμεσά τους κι ένας από εκείνους που καταδίκασαν τη μητέρα του.

 

======================================

 

Θέμα: Ως μνημόσυνο για την Έλένη

Ως μνημόσυνο για την Έλένη

  • Η Καθημερινή   2 Sep 2023

Κύριε διευθυντά

 

Έίναι γεγονός, και το τονίζω εκ προοιμίου, ότι η ανάγκη να μην αναμοχλεύονται τα φρικώδη γεγονότα του Εμφυλίου (1945-1949) που δίχασαν και κατέστρεψαν την Ελλάδα, είναι μια ελάχιστη πρόνοια κάθε συνετού και δημοκρατικού πολίτη. Δυστυχώς, στην πράξη, ενώ οι δημοκρατικοί πολίτες και το επίσημο κράτος σέβονται και αποφεύγουν να ανακινούν τα μίση και τις αβυσσαλέες εχθρότητες εκείνης της εποχής, η άλλη πλευρά, οι κομμουνιστές, δεν παύουν, αργά και μεθοδικά κατά τη γνωστή διαχρονικά εμμονική και ιδεοληπτική συμπεριφορά τους, να προσπαθούν να εξωραΐσουν τα ασυγχώρητα εγκλήματα που διέπραξαν.

 

Το άρθρο σας, με επιμέλεια της κ. Ηλιάνας Μάγρα («Κ», 24/8/23) είναι αφιερωμένο στα 75 χρόνια από τον μαρτυρικό θάνατο της Ελένης Γκατζογιάννη και αποτέλεσε ένα μνημόσυνο αλλά και μια ευκαιρία για εμένα που σε τρυφερή παιδική ηλικία, μου δόθηκε η πικρή εμπειρία να ζήσω από κοντά τις αγριότητες και τα εγκλήματα των λεγόμενων και αναφερόμενων στο άρθρο σας ως «ανταρτών». Την Ελένη Γκατζογιάννη δεν την εκτέλεσαν, τη δολοφόνησαν μαζί με άλλους φιλήσυχους, αθώους πολίτες, οι κομμουνιστές. Είναι η αλήθεια και πρέπει να λέγεται και να γράφεται. Οπως εξίσου αλήθεια είναι ότι αφήσαμε κυρίαρχα την αριστερή διανόηση να έχει σχεδόν καθιερώσει, οι ένοπλες, εγκληματικές ομάδες των κομμουνιστών να αυτοτιτλοφορούνται «Δημοκρατικός Στρατός». Είναι ειρωνεία και ύβρις στη Δημοκρατία, και χρειάζεται αβυσσαλέο θράσος έπειτα από τόσα εγκλήματα κατά της Δημοκρατίας, να τολμάς να παρουσιάζεσαι και να αυτοαποκαλείσαι «Δημοκρατικός Στρατός». Τότε, οι Ελληνες φαντάροι και αξιωματικοί που άφησαν τα κόκαλά τους υπερασπιζόμενοι την πάτρια γη, τη συνταγματική τάξη, τη νόμιμη έπειτα από πρόσφατες, ελεύθερες εκλογές συσταθείσα Ελληνική Βουλή και κυβέρνηση και την ελευθερία, τι στρατός ήταν; Σίγουρα συμμορίτες και κατσαπλιάδες δεν ήταν. Αυτόν τον ρόλο τον είχαν εκείνοι που στόχευαν στον διαμελισμό της Ελλάδας και την ένταξή της ως δορυφόρο πλέον της Σοβιετικής Ενωσης. Να οδηγήσουν δηλαδή τη χώρα στον «παράδεισο» του σιδηρού παραπετάσματος. Πρέπει όλοι όσοι ξέρουμε και ιδιαίτερα εμείς που μικρά παιδιά την εποχή εκείνη ζήσαμε την αλήθεια και τα γεγονότα, να αντιστεκόμαστε σε αυτές τις προπαγάνδες, στις οποίες ο απολιθωμένος κατά τ’ άλλα κομμουνισμός έπαιρνε πάντα άριστα.

 

Τέλος, οι ελεύθεροι πνευματικοί άνθρωποι, όλοι όσοι εκφράζουν και υπηρετούν τη Δημοκρατία, εντεταγμένοι στη δημοκρατική και φιλελεύθερη διανόηση, πρέπει να λάβουν θέση και να στηλιτεύσουν τις μεθοδολογίες αυτές, ξεσκεπάζοντας τα άθλια τεχνάσματα παραποίησης της Ιστορίας.

 

ΥΓ.: Ο εξαίρετος συνεργάτης σας, δημοσιογράφος Παύλος Παπαδόπουλος στη στήλη «ΚΕΡΑΙΕΣ» και με τίτλο «Το χρέος της Ελένης» δημοσίευσε εν είδει μνημοσύνου («Κ», 26/8/2023) σχετικό άρθρο του. Τον συγχαίρω.

 

ΑΝΈΣΤΗΣ ΔΊΑΚΟΔΗΜΗΤΡΗΣ Πολιτεία, Κηφισιά


==================================================================

 

4.-Μια παλιά… είδηση από τη Χειμάρρα

  • Η Καθημερινή 22 Aug 2023

 

Kύριε διευθυντά

 

Η σχεδόν εμφανής πρόθεση της αλβανικής κυβέρνησης να νοσφισθεί τα περιουσιακά στοιχεία των Ελλήνων της Χειμάρρας, ασφαλώς δεν εξέπληξε την ελληνική μειονότητα. Είναι μία μάλλον συνήθης τακτική της εκάστοτε αλβανικής εξουσίας. Αλλά και η Χειμάρρα αείποτε διεκρίνετο για την έντονη αγωνιστική της διάθεση και τη σθεναρή υπεράσπιση των δικαιωμάτων της. Ενα σχεδόν παρόμοιο περιστατικό περιγράφεται σε αθηναϊκή εφημερίδα του 19ου αιώνα. Τότε οι επικυρίαρχοι της Αλβανίας, οι Τούρκοι προσεπάθησαν με διώξεις και προφυλακίσεις των Ελλήνων προκρίτων της Χειμάρρας να καταργήσουν δικαιώματα των Χειμαρριωτών από αιώνων ασκούμενα.

 

Ακριβώς όπως το τρέχον έτος ο πρωθυπουργός της Αλβανίας προσπαθεί παντοιοτρόπως να εμποδίσει τον νομίμως εκλεγέντα δήμαρχο της Χειμάρρας, να αναλάβει τα καθήκοντά του. Ο Φρέντι Μπελέρης όμως αποδεικνύεται άξιος απόγονος των θρυλικών πολεμάρχων του 1821, των Χειμαρριωτών αδελφών Σπύρου και Ζάχου Μίλιου και ανθίσταται γενναίως και υπερηφάνως.

Παραθέτω τη σχετική «είδηση» της «ΝΕΑ ΕΦΗΜΕΡΙΣ» της 4.11.1884, κατά την οποίαν:

«Αι εν Ηπείρω τουρκικαί αρχαί συνέλαβον προ μηνών ήδη και εφυλάκισαν εν Ιωαννίνοις επτά προύχοντας Χειμαριώτας όπως ούτως καταβάλωσι την ερρωμένην αντίστασιν, ήν ολόκληρος η Χειμάρα αντιτάσσει κατά της Πύλης θελούσης να καταργήση διοικητικά και φορολογικά προνόμια, άτινα από αιώνων απολαύει η χριστιανική αυτή επαρχία. Οι φυλακισμένοι απελύθησαν ευτυχώς εσχάτως, διά προσπαθειών γενομένων παρά τω Σουλτάνω και τη Πύλη υπό ξένων και ομογενών, αλλ’ όμως κρατούνται έτι εν Ιωαννίνοις και εκβιάζονται ίνα συναινέσωσι εις την κατάργησιν των προνομίων, ως εκ τούτου η εν Χειμάρα κατάστασις περιέστη εις θέσιν λίαν κρίσιμον».

 

ΑΝΤΩΝΗΣ Ν. ΒΕΝΕΤΗΣ

Μοναστηράκι Δωρίδος

=====================

5.- Στο κείμενο του Λ. Σταυρόπουλου στο ΒΗΜΑ της 20/8/2023, αναφερόμενος στον Ν. Πλουμπίδη, διέκρινα έναν τόνο γενικότερης δικαίωσής του, που δεν συνάδει με την κατεύθυνση της ιστορίας. Η “δικαίωση” αφορά μόνο το μικρόκοσμο της αριστεράς. Ήταν ένας φανατικός μπολσεβίκος που θεωρούσε την πίστη προς το Κόμμα την υπέρτατη αρετή των κομμουνιστών, Ακόμα όταν ο έγκλειστος στις φυλακές Ν. Ζαχαριάδης, αμέσως μετά την ιταλική εισβολή της 18/10/1940, εδημοσίευσε το γνωστό “πατριωτικό γράμμα” με το οποίο καλούσε τα μέλη του κόμματος να πολεμήσουν τους Ιταλούς φασίστες, ο ίδιος το χαρακτήρισε “πλαστό” γιατί δεν ταίριαζε με την πολιτική της Κομμουνιστικής Διεθνούς η οποία ήταν πλήρως εναρμονισμένη με το Σύμφωνο Φιλίας μεταξύ της ναζιστικής Γερμανίας και της Σοβιετικής Ένωσης, υπογραφέν από τους υπουργούς εξωτερικών Ρίμπεντροπ και Μολότοφ. ‘Ηταν επίσης ο επικεφαλής του παράνομου μηχανισμού του ΚΚΕ στην Αθήνα ως τη σύλληψή του το 1952. Και ενώ ως την εκτέλεσή του το ΚΚΕ τον αποκαλούσε δημοσίως “χαφιέ, πράκτορα, προδότη”, αυτός δικαιολογούσε αυτούς τους χαρακτηρισμούς, σύμφωνα με την παράλογη αντίληψη από την οποία είχαν διαποτιστεί τα μέλη του Κόμματος ότι το Κόμμα είναι αλάθητο.

 

Εδώ ταιριάζει να λεχθεί αυτό που έγραψε στο βιβλίο του “η εποχή της εξουσίας” για αυτού του είδους τις συμπεριφορές, ο βετεράνος Γιουγκοσλάβος Κομμουνιστής, ο Ντόμπριτσα Τσόσιτς: “Γιατί αυτό το νόημα της αυτοθυσίας τους είναι παράλογο. Εγώ δεν θαυμάζω τον παραλογισμό”.

 

Κάτι ακόμα που δεν είναι γνωστό είναι ότι μετά την αποκήρυξή του από το Κόμμα, ο ατυχής δάσκαλος Ν. Π. ο οποίος ανάλωσε το σύνολο σχεδόν της ζωής του εις την υπηρεσία του ΚΚΕ, μετήχθη εις την κατηγορίαν των “λεπρών”! Ουδέν μέλος του Κόμματος εδικαιούτο να προσφέρει την ελαχίστη βοήθεια εις τον “χαφιέ και προδότη”.

 

Παρά ταύτα ευρέθη ο γνωστός τότε δικηγόρος, εκ Κεφαλληνίας ορμώμενος Γ. Θεοτοκάτος, ο οποίος ανέλαβε την υπεράσπισή του. Εις μίαν όμως επίσκεψή του εις τας φυλακάς, συνηντήθη τυχαίως με το “Νέστορα” της αριστεράς Ηλία Ηλιού, ερωτηθείς σχετικώς του είπεν ο Γ. Θ. ότι ανέλαβε την υπεράσπιση του Ν. Π. Η απάντηση και θα έλεγα η προτροπή του Ηλία Ηλιού ήτο:

- Εγώ στη θέση σου δεν θα το έπραττα.

 

Τούτο ενέβαλε εις σκέψεις τον Γ.Θ. ο οποίος ήτο μέλος του ΚΚΕ και παρητήθη της υπεράσπισης του Ν.Π. Έτσι αφέθη ο Ν. Π. άνευ συνηγόρου, οπότε τον ανέλαβε ο διακεκριμένος δικηγόρος Κ. Στεφανάκης, πατέρας του γνωστού δικηγόρου Γιώργου Κ. Στεφανάκη, όστις και ενθέρμως υπερήσπισεν αυτόν.

 

Το περιστατικό αυτό εβάρυνε τον αείμνηστο Γ.Θ. μέχρι του θανάτου του, τη δεκαετία του 1990, διότι εθεώρησε ότι εγκατέλειψε αδικαιολογήτως και αντιδεοντολογικά τον Ν.Π.

 

Αυτή ήταν η αντίληψη της αριστεράς, η οποία αγωνίστηκε για μια ολοκληρωτική κοινωνία, εις την οποίαν κατά τη ρήση του ΚΚΕ “εσύ δεν είσαι τίποτα, το Κόμμα είναι το παν”, και εις την οποίαν θα ηκούετο μόνο η φωνή των Κομμουνιστών.

 

Ίσως ο πιστός Κομμουνιστής Ν. Π. όταν αντίκρυζε την 14/8/1954 τις κάνες του εκτελεστικού αποσπάσματος, να διερωτήθη:

- Ποιος είναι ο εχθρός:

 

Αλλά και μετά την εκτέλεσή του, κατόπιν της σχετικής απόφασης του στρατοδικείου, το ΚΚΕ διετυμπάνιζε ότι η εκτέλεση ήταν “σικέ”, και η Ασφάλεια του “μοναρχοφασιστικού καθεστώτος” τον εφυγάδευσε στις ΗΠΑ, όπου απολαμβάνει τα “αργύρια” της προδοσίας!

 

Τι να σχολιάσεις: Μένεις άναυδος και ενεός…

 

 

Αντώνης Ν. Βενέτης

Μοναστηράκι Δωρίδος

 

 


Σχολιάστε