"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Χανιά, δεν είναι μόνο η πόλη (Χ.ν., 1-11-22)

 

 

 

 

ΧΑΝΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ Η ΠΟΛΗ

 

Ι.-ΑΠΟ τα πρώτα πράγματα που μου έκαναν εντύπωση, αφότου βρέθηκα στην Κρήτη πριν από 4 δεκαετίες, ήταν ότι στο νησί όποια πέτρα κι αν σήκωνες, θα είχε να σου διηγηθεί πολλές αιμάτινες ιστορίες. Ιστορίες που συχνά πυκνά καταγράφονται σε βιβλία μεταγενέστερων, ενώ άλλες μεταφέρονται από γενιά σε γενιά μέσω μαντινάδας ή προφορικής αφήγησης.

 

ΟΛΑ είναι ιστορία.

 

ΕΙΝΑΙ επίσης ευχάριστο ότι, πολλοί δήμοι και κοινότητες του Νομού Χανίων, αυτονομούνται. Αυτό δεν αφορά μόνο τη διοικητική αποκέντρωση, αλλά και την πολιτιστική.

 

ΕΤΣΙ, αρκετοί δήμοι έχουν, όχι μόνο αξιόλογους πολιτιστικούς Συλλόγους που προωθούν την τοπική ιστορία και τις παραδόσεις τους, αλλά διαθέτουν και αξιόλογες κτηριακές υποδομές με ποικίλες πολιτιστικές δραστηριότητες.

ΙΙ.-ΠΡΟΣΚΛΗΘΗΚΑΜΕ το περασμένο Σαββατόβραδο (29/10) στο Πολύκεντρο Βουκολιών -ένα θαυμάσιο κτηριακό μικροσυγκρότημα, δίπλα από τα σχολεία- για να παρευρεθούμε στην παρουσίαση του βιβλίου των Γεωργίου Κανδηλάκη και Μανώλη Κουριδάκη, με τίτλο “Καλλιθέα-ο τόπος μας, Σφενδιλιανά, Παθιακιανά” (φωτό, 1a και 2b). Μια συμπαρουσίαση και συνέκδοση του Πολιτιστικου Συλλόγου Καλλιθέας “Ο Άγιος Χαράλαμπος” και της Αντιπεριφέρειας Χανίων. Το βιβλίο παρουσίασαν δυο εκπαιδευτικοί (Γιάννης Περακάκης και Ελίνα Ζωιδάκη). Δεν έλειψε και η προφορική αφήγηση της συγκλονιστικής μαρτυρικής ιστορίας του “ξεκληρίσματος” από τους Γερμανούς της οικογένειας του Κλεόμβροτου Κουριδάκη (προγόνου ενός εκ των συγγραφέων). Η δε Ριζίτικη Παρέα Καλλιθέας πλαισιωμένη από όλες τις ηλικίες έκλεισε τη βραδιά με ένα υπέροχο ριζίτικο.

… ΚΑΘΕ περιοχή της Κρήτης έχει τις ιδιομορφίες της: δυνατή ιστορία, λαογραφία, τρόπους επιβίωσης, γενεαλογίες οικογενειών, σχολική ζωή, οικονομία, οικιστικά, ντοπιολαλιές, μνημεία. Η προσπάθεια που γίνεται για να καταγραφεί το παρελθόν, όχι μόνο αξίζει να ενθαρρύνεται και να επαινείται αλλά και να προβάλλεται τόσο από τους δημόσιους φορείς, όσο κι από τα ΜΜΕ. Η ιστορία και οι παραδόσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ύπαρξής μας: Ξεκινούμε απ’ το παρελθόν, συν-βιώνουμε το παρόν και αφήνουμε παρακαταθήκες στις μελλούμενες γενιές.

 

ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ πως κάθε σοβαρή καταγραφή είναι και μια αξία, αφού αποτελεί ένα “υστερόγραφο” για τους επόμενους. Κάθε επόμενη γενιά έρχεται η στιγμή που αναρωτιέται από πού προέρχεται και πού πάει; Καλόν είναι να υπάρχει μια “πυξίδα”. Και, όπως ένας άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει δίχως νερό, έτσι και κάθε γενιά δεν μπορεί να προχωρήσει δίχως να ακουμπάει στο παρελθόν της. (Στ.Γ.Κ.)

 

 

 

=============================

Μικροπολιτικά και πολιτιστικά

-(εθνική ομοψυχία) Μπροστά στις τουρκικές προκλητικές και επιθετικές φραστικές ομοβροντίες εναντίον μας, αν μη τι άλλο δείξαμε και δείχνουμε μια θαυμαστή ομοψυχία. Κυβέρνηση και σύσσωμη η αντιπολίτευση εξέφρασε τη σθεναρή της απάντηση στην ιταμότητα των Τούρκων. Το όλο πνεύμα ομοψυχίας του έθνους συμπυκνώνεται στη δήλωση της ΠτΔ, κας Αικατερίνης Σακελλαροπούλου (Θεσσαλονίκη, 28/10/22): “…Το πνεύμα της εθνικής ενότητας που σφυρηλατήθηκε στο αλβανικό έπος είναι πολύτιμη παρακαταθήκη για όλους μας…Και μακάρι να παραμείνει.

 

-(τέχνη κραυγή) Η παθολόγος λοιμωξιολόγος κα Ελένη Ιωαννίδου, Διευθύντρια της Παθολογικής Κλινικής του Νοσοκομείου Ρεθύμνου, με την έκθεσή της που παρουσιάστηκε στο “Πνευματικό Κέντρο Χανίων” στα πλαίσια του 10ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου, έδειξε όχι μόνο την αισθητική πλευρά μιας σπάνιας τεχνικής, αλλά και μια έντονη ευαισθησία σε σχέση με την επικαιρότητα. Με θέμα «Αλληλεγγύη, ελπίδα σε δύσκολους καιρούς–Ψηφιδωτά με ληγμένα χάπια και κάψουλες», παρουσίασε μια σειρά επιτηδευμένων έργων-ψηφιδωτών (φωτό 2, γιατρός Νικηφοράκης) χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη ληγμένα χάπια! Εξάλλου, ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ που γεννήθηκε χάρη στην επιμονή του Ματθαίου Φραντζεσκάκη (και όχι μόνο) μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, καλείται να υπερασπίζεται και να προβάλλει την, με έντονους κοινωνικούς συμβολισμούς και προβληματισμούς, Τέχνη, όπως της κας Ελένης.

 


-(καθαρή φασιστική νοοτροπία) Μια κυβέρνηση που σκοπεύει να επιτεθεί αιφνίδια σε κατασκευασμένους εχθρούς της (για τον Ερντογάν η Ελλάδα τελευταία κηρύχθηκε “εχθρός” της Τουρκίας), διαδίδει ανυπόστατα ψεύδη. Λέμε πως είναι προεκλογική περίοδος και πως αυτά είναι για εσωτερική κατανάλωση. Αλλά, είναι στη φύση και τη μεθολογία των δικτατόρων να διαδίδουν φήμες που παγιώνονται και γιγαντώνονται στη συνείδηση των λαών τους (ναζισμός, φασισμός, κομμουνισμός, νεοοθωμανισμός, τσαρική Ρωσία), ώστε να κερδίζουν τις εκλογές. Και αργότερα να κατακτούν με τη βία των όπλων αυτό που επιδιώκουν. Σε περιόδους έντασης, όπως αυτή που βιώνουμε, το ψεύδος πρωτίστως χρησιμοποιείται για υφαρπαγή της ψήφου. Οι Τούρκοι προπαγανδιστές διαδίδουν εναντίον της Ελλάδας απίστευτα ψεύδη, σε απίστευτα εύπιστο και χαμηλού μορφωτικού επιπέδου τμήμα του λαού. Το ειδικό προπαγανδιστικό πρόγραμμα παραπληροφόρησης, στόχο έχει επίσης την αποσταθεροποίηση της ελληνικής κυβέρνησης! Αλλά εδώ, έχουμε δημοκρατία και οργανωμένη κοινωνία. Όχι διαλυμένες κυβερνήσεις και εμφύλιες διαμάχες-που ορέγεται να έχει ο κάθε Ερντογάν. (Στ.Γ.Κ.)

 

 

 


Σχολιάστε