"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Και μετά, τί; (Χ.ν., 26-5-20)

 

 

 

  1. ΤΙ ΜΑΣ ΣΥΝΕΒΗ; ΤΙ ΑΛΛΑΞΕ; (φωτό, κορωνοϊός)
  2.  
  3. Οι πανδημίες, κυρίως όμως οι κλιματικές αλλαγές, υπήρξαν στο παρελθόν αιτίες μεγάλων κοινωνικοπολιτικών αλλαγών. Πολιτισμοί κατέρρευσαν, καθεστώτα εξαφανίστηκαν, μετακινήθηκαν λαοί, συμπεριφορές μεταβλήθηκαν.
  4.  
  5. Καταποντισμοί και σεισμοί, λοιμοί και λιμοί, πανούκλες και χολέρες, ισπανική γρίπη και κορωνοϊός, έκαναν -και θα κάνουν συνεχώς- τον άνθρωπο να “συνέρχεται” λίγο κι έπειτα να αναπροσανατολίζεται. Τόσο εξαιτίας του χαμού εκατοντάδων χιλιάδων συνανθρώπων του όσο και με την εκμηδένιση της ποιότητας της ζωής του.
  6.  
  7. Με την τωρινή πανδημία (κορωνοϊός) κράτη και πολίτες οδηγηθήκαμε σε έναν πρωτοφανή “απομονωτισμό” εξαιτίας της μεγάλης και ταχύτατης διασποράς της. Τα αναγκαστικά μέτρα, όπου εφαρμόστηκαν έγκαιρα, είχαν μεν θετικά αποτελέσματα, όμως τα ενδοοικογενειακά προβλήματα και τα ατομικά ψυχολογικά που προέκυψαν θα αποτελέσουν πεδίο μελέτης για πολλές δεκαετίες.
  8.  
  9. Επιπλέον, η πανδημία με τον αναγκαστικό εγκλεισμό μας, έφερε νέους “βίαιους” τρόπους ζωής: αγορές και συναλλαγές (ηλεκτρονικές για όλους), νέες προτιμήσεις στην κατανάλωση (συσκευασίες και απολύμανσή τους), άλλες προτεραιότητες (ατομική καθαριότητα, διατήρηση αποστάσεων, μάσκες).
  10.  
  11. Η πανδημία νέκρωσε το εμπόριο, ακύρωσε τις θερινές διακοπές, ανέστειλε τον τουρισμό, κατάργησε την παραδοσιακή εκπαίδευση. Έφερε καθίζηση στην αυτοκίνηση (και τα πετρελαιοειδή), “προσγείωσε” στο έδαφος αεροπορικές εταιρίες και ΜΜΜ, “έθαψε” την εστίαση, την κρουαζιέρα και “τα μπάνια του λαού”, ενώ και οι κοινωνικές σχέσεις περιορίστηκαν στο ελάχιστο.
  12.  
  13. Αντίθετα, αυξήθηκαν οι διαδικτυακές επαφές στο fb, λέγεται πως “καθάρισαν” οι μολυσμένες μεγάλες πόλεις και πως η Γη πήρε “μια βαθιά ανάσα”!
  14.  
  15. Η ζωή, με τη γνωστή μας μεταμνημονιακή “κανονικότητα” λέμε πως επανέρχεται σταδιακά. Επανέρχεται; Μάλλον όχι, διότι όλος ο πλανήτης μπήκε σε μια νέα, αβέβαιη, εύθραυστη κι αχαρτογράφητη “μερική” κανονικότητα. Τίποτε δεν είναι το ίδιο όπως πριν. Στην Ελλάδα και τον κόσμο. Αν από όλη αυτή την περιπέτεια προκύψει κάτι το θετικό, ο χρόνος θα δείξει… (Στ.Γ.Κ.)
  16. —————————————————————-

  17.  
  18.  
  19.  

ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

-(οι λαϊκές της Δευτέρας) Πολλοί παραπονούνται για την κατάργηση της λαϊκής που υπήρχε, εκ περιτροπής σε διαφορετικά σημεία, στον Αη-Γιάννη. Ποιος πάει τώρα, μας λένε, στην Αγία Μαρίνα; Συνήθως στη λαϊκή της Δευτέρας (Αγιος Ιωάννης) οι πελάτες ήταν ηλικιωμένα άτομα. Δεν οδηγούσαν αυτοκίνητο παρά είχαν το καροτσάκι, το φορτώνανε και σιγά-σιγά επέστρεφαν. Τώρα; Ή, θα πρέπει να κατεβαίνουν τα Σάββατα στη Μίνωος ή να πηγαίνουν τις Τετάρτες στη Μαργουνίου. Είναι δυνατόν;

-(το μνημείο της Σπλάντζιας) Οι επαναστάσεις στην Κρήτη είναι συνυφασμένες τόσο με την ιστορία του νησιού, όσο και με την ιδιοσυγκρασία των Κρητικών. Στην πλατεία Σπλάντζιας, κάτω από τον αιωνόβιο πλάτανο και σε περίοπτη θέση, βρίσκεται ένα μικρό λιτό μνημείο, αφιερωμένο στον επίσκοπο Μελχισεδέκ και τον εκ Βεροίας ιεροδιάκονο Καλλίνικο (φωτό), τους οποίους οι Τούρκοι εκρέμασαν στο σημείο αυτό στις 19 Μαϊου 1821. Ο απαγχονισμός έγινε για εκφοβισμό του κρητικού λαού, ώστε να μην εγερθεί κι αυτός με τον υπόλοιπο Ελληνισμό. Έγινε το αντίθετο, γιατί ακολούθησαν πολλές επαναστάσεις. Αυτοί -Μελχισεδέκ και Καλλίνικος- υπήρξαν οι πρωτομάρτυρες του Κρητικού Αγώνα (1821) κατά των Τούρκων, με πολλά πολλά διάσπαρτα σε όλο το νησί επεισόδια που ακολούθησαν. (Στ.Γ.Κ.)

 


————————

 

ΜΕ ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ

Κύριε πρόεδρε,

Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, Χουλουσί Ακάρ, προέβη σε νέες δηλώσεις (24/5) για δήθεν ελληνικές προκλήσεις με…προβοκάτσιες στο Αιγαίο! Είπε μεταξύ άλλων:

Εμείς είμαστε υπέρ της επίλυσης των προβλημάτων με διάλογο. Επιθυμούμε λύσεις που συμβαδίζουν με το διεθνές δίκαιο, τις ειρηνικές μεθόδους και τις πολιτικές λύσεις”.

Αλλά για ποια “προβλήματα” ομιλεί; Οι διεθνείς Συνθήκες, ιδιαίτερα εκείνη της Λωζάννης (1923), είναι ξεκάθαρες και προέκυψαν μετά από πολέμους. Για ποιες “λύσεις που συμβαδίζουν με το διεθνές δίκαιο” μάς λέει, όταν η χώρα του δεν αναγνωρίζει διεθνές δίκαιο σε στεριά και θάλασσα, ούτε καν τις Συνθήκες που η ίδια έχει υπογράψει; Πραγματικά “επιθυμεί ειρηνικές μεθόδους”, όταν στέλνει χιλιάδες μετανάστες ως πολιορκητικό κριό στον Έβρο ή όταν κάνει γεωτρύσεις στα κυπριακά χωρικά ύδατα; “Επιθυμούν” σοβαρά οι Τούρκοι “πολιτικές λύσεις” για προβλήματα που οι ίδιοι δημιουργούν;

Αλλά, όπως λένε και στην Κρήτη, Καλά το λέει ο λαός, πως πρέπει να προσέχεις,/άμα το κάνει ο διάβολος και κακό γείτονα έχεις.”

 

ΕΡΜΟΛΑΟΣ

 

 


Σχολιάστε