"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Περί Παιδείας, όπως πάντα… (Χ.ν., 6-9-18)

 

 

 

 

 

 

ΠΕΡΙ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ, Ο ΛΟΓΟΣ (Φωτό)

 

ΜΕ πρόφαση την οικονομική κρίση, οι προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις και η τωρινή έθεσαν ως στόχο τους τη συρρίκνωση του ωραρίου διδασκαλίας στη Μ.Ε., την ελάττωση των μαθημάτων και των ειδικοτήτων, την κατάργηση σχολικών μονάδων, την αναμοριοδότηση των δυσπρόσιτων σχολείων κ.ά. Συκοφαντήθηκε η σχολική «αριστεία» (ως… ρετσινιά), καταργήθηκαν εν πολλοίς οι ενδιάμεσες εξετάσεις, οι βαθμοί μετατράπηκαν σε χαρακτηρισμούς, ενώ από φέτος γίνεται προσπάθεια «εξίσωσης» των ΤΕΙ με τα ΑΕΙ!

 

ΟΛΑ αυτά γίνονται, ώστε να έχουμε μεν μια κακώς εννούμενη «εξοικονόμηση» ανθρώπινου δυναμικού και χρημάτων, αλλά και μια απόλυτη ισοπέδωση, ή υποβάθμιση στη γνώση. Αλλά, τί πολίτες θέλουμε για τις μελλοντικές κοινωνίες; Είναι ηλίου φαεινότερον το τι επιδιώκεται από μια καπιταλιστική κοινωνία: φθηνά εργατικά χέρια, μερική απασχόληση και ανασφάλεια. Η μόρφωση ανατίθεται πια σε εθελοντική βάση στο κάθε άτομο!

 

ΚΙ ΑΝ μεν η ελληνική Παιδεία είχε και έχει εγγενείς αδυναμίες, αντί να τις θεραπεύσουμε, γιατί της προσθέτουμε κι άλλες; Όπως, ας πούμε, στο όνομα της δήθεν «απλοποίησης» του εκπ/κού συστήματος, καταργούμε τη μετάφραση αγνώστου αρχαίου ελληνικού κειμένου για τους υποψήφιους φιλολόγους, αλλά και τα λατινικά!

 

Η ΚΟΣΜΗΤΕΙΑ της Φιλοσοφικής Σχολής του Καποδοστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (4-9-18) αντέδρασε με μια ανακοίνωσή της με την οποία προσπαθεί να… συνεφέρει τον ρηξικέλευθο υπουργό Παιδείας. Μεταξύ άλλων, σχετικά με τα λατινικά, λέει:  «Η εμβέλεια και χρησιμότητα των Λατινικών είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από αυτή που τους αναγνωρίζει το Υπουργείο και η γνώση τους είναι απαραίτητη όχι μόνο για τους φιλολόγους αλλά και για πλειάδα άλλων επιστημόνων και επαγγελματιών (ενδεικτικά και μόνο: για νομικούς επιστήμονες, γιατρούς, φαρμακοποιούς, επιστήμονες που θεραπεύουν το αντικείμενο της αρχαίας και της νεότερης Φιλοσοφίας, της αρχαιολογίας καθώς και της ιστορίας της Ευρώπης από τα ρωμαϊκά χρόνια έως και την πρώιμη νεώτερη περίοδο, καθηγητές ξένων γλωσσών)…».

 

ΜΑΣ είναι ακατανόητο, τη στιγμή που στις χώρες της Δύσης καταβάλλεται τεράστια προσπάθεια για την επαναφορά και ενίσχυση των κλασικών σπουδών (Αρχαία Ελληνικά-Λατινικά), η χώρα που γέννησε το ένα σκέλος του λεγόμενου Ελληνορωμαϊκού Πολιτισμού, έρχεται να συρρικνώσει ή να απαλείψει τελείως τις αντίστοιχες σπουδές.

 

ΚΑΘΕ κυβέρνηση στη χώρα μας φιλοδοξεί να αφήσει το στίγμα της (πρόσημο το λένε τώρα) στη δύσμοιρη Παιδεία μας. Και επιμένουμε να λέμε πως έχουμε πεδίο «Ανθρωπιστικών Σπουδών» στα ΑΕΙ! Αλλά, κατά την άποψή μας, χωρίς τις «κλασικές σπουδές» (ελληνικά, λατινικά), ούτε σπουδές θα είναι αυτές, ούτε και ανθρωπιστικές. (Στ.Γ.Κ.)

———————–

ΚΙ ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ Κ. ΠΑΛΑΜΑ  (αδημ. στα Χ.ν.)

 

ΣΧΟΛΕΙΑ ΧΤΙΣΤΕ (απόσπασμα από το «Η Πολιτεία και η Μοναξιά»):

…Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα,

μεγάλα, γερά θεμελιωμένα,

από της χώρας, ακάθαρτης,

πολύβοης, αρρωστιάρας, μακριά.

Μακριά τ’ανήλιαγα σοκάκια,

τα σκολειά χτίστε.

Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων

περίσσια ανοίχτε, νάρχεται ο κυρ Ήλιος,

διαφεντευτής, να χύνεται, να φεύγει,

ονειρεμένο πίσω του αργοσέρνοντας

το φεγγάρι.

Γιομίζοντας τα να τα ζωντανεύουν

μαϊστράλια  και βοριάδες και μελτέμια

με τους κελαϊδισμούς και με τους μόσκους

κι ο δάσκαλος, ποιητής και τα βιβλία

να είναι σαν κρίνα…

Του τραγουδιού τη γλώσσα αντιλαλώντας,

και τα βιβλία σαν τα τραγούδια να είναι!

Στη γη της ομορφιάς, αρματωμένη

την Επιστήμη, η Ομορφιά, χαρά της:

αρχή σοφίας!

(Κωστής Παλαμάς, το ποίημα αυτό δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Νουμάς”, το 1910. Την περίοδο αυτή η εξουσία βρίσκεται στα χέρια του Ελευθέριου Βενιζέλου, ο οποίος ενδιαφέρεται για την πρόοδο της παιδείας. Το 1910 ιδρύεται και ο εκπαιδευτικός όμιλος, από τους κόλπους του οποίου θα προέλθει το 1917 η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, που εισήγαγε τη δημοτική στην εκπαίδευση. Ο Παλαμάς είναι υποστηρικτής του δημοτικισμού. Οραματίζεται μια πνευματική αναγέννηση. Με το ποίημα του “Τα σκολειά χτίστε” ο Παλαμάς εκφράζει αυτό ακριβώς το όραμα του.)

 

—————————————————————————————————————

 

 

 

 

ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

-Φθινοπωριάζει! Τα σχολεία ήδη έχουν ανοίξει και σε λίγο οι αυλές τους θα γεμίσουν από τις φωνές των μαθητών. Θα κυριαρχήσει και λίγη αγωνία για το ποιους δασκάλους ή καθηγητές θα έχουν! Αυτό συμβαίνει εκατονταετίες αφότου η Παιδεία έγινε δημόσιο και κατ’ ευφημισμόν «δωρεάν» αγαθό… Πριν λοιπόν, αρχίσουν, τα προγράμματα, τα βιβλία και η σχολική ρουτίνα, κάποιοι (φωτό- 1) ξεκλέβουν χρόνο και πάνε στις παραλίες (Άγ. Απόστολοι), όπου στην πρωινή ησυχία της φύσης, γράφουν τις τελευταίες αράδες τους στο «ημερολόγιο του καλοκαιριού». Για να έχουν όλο το χειμώνα να διηγούνται τις καλοκαιρινές αναμνήσεις τους… Ωραίες αναμνήσεις!

 

 

-Αν μια τάξη ανθρώπων έχει δεινοπαθήσει και δεινοπαθεί αφάνταστα, αυτή είναι η συμπαθής τάξη των συνταξιούχων. Άνθρωποι πια στην τρίτη ηλικία -που σηματοδοτεί ασθένειες, φάρμακα, νοσοκομεία, ανημπόρια- αντί να έχουν μια κάποια ιδιαίτερη μέριμνα από την πολιτεία (την οποία πλήρωσαν αδρά στον εργασιακό βίο τους με τις ασφαλιστικές τους εισφορές), σήμερα υφίστανται απανωτές περικοπές των συντάξεών τους. Έτσι αδυνατούν οι ίδιοι να προσφέρουν μια στοιχειώδη αξιοπρεπή ζωή στον εαυτό τους. Όσο για… διασκέδαση, ευτυχώς που ο Δήμος Χανίων (ΚΑΜ-ΚΑΠΕΔΗΧ) καθιέρωσαν εδώ και μερικά χρόνια (φέτος με κάρτα, φωτό-2) την δωρεάν είσοδο, για 12 προβολές, στον Δημοτικό Κινηματογράφο Χανίων. Το καλό να λέγεται…

 

2.-ΔΕΛΤΙΟ Ελευθέρας ΚΕΠΕΔΗΧ-KAM

 

ΜΕ ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ (σχεδιάγραμμα ΟΟΣΑ)

 


Κύριε πρόεδρε,

 

Σε πολλά αθλήματα η χώρα μας παίρνει τα πρωτεία, κι αυτό είναι το ευχάριστο.

 

Το δυσάρεστο είναι ότι, σύμφωνα με τη νέα έκθεση του ΟΟΣΑ, σχετικά με τις αυξήσεις στη φορολογία στα κράτη μέλη του για τη διετία 2015-16, η Ελλάδα σπάει ρεκόρ με το είναι παγκόσμια … πρωταθλήτρια φόρων!

 

Και στα καλά και στα άσχημα…

 

ΕΡΜΟΛΑΟΣ

 


Σχολιάστε