"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Γράμμα σε έναν νεοδιόριστο εκπαιδευτικό…

 

[Η πιο κάτω επιστολή, γλαφυρή στην αποτύπωση μιας ζοφερής και ρεαλιστικής πραγματικότητας, δίνει και τον τόνο του ψυχικού σθένους των νέων εκπαιδευτικών. Που άλλα ονειρεύονται και άλλα βρίσκουν στη μνημονιακή καθημερινότητα. Αμφιβάλλουμε, αν ο οποιοσδήποτε υπουργός Παιδείας ή άλλος αρμόδιος φορέας θα της έδινε σημασία...

Όμως τέτοια κείμενα πρέπει να βλέπουν το φως της δημοσιότητας, ακριβώς για να μην έχει ο κόσμος την αίσθηση- ή την ψευδαίσθηση- ότι "όλα βαίνουν καλώς" στην Παιδεία .

Και δυστυχώς, όσο η Παιδεία μας είναι βαριά ασθενής, όσο χάνουμε τους νέους εκπ/κούς, ας μην περιμένουμε ως έθνος, να ορθοποδήσουμε ποτέ..., Στ.Γ.Κ.]

 

Γράμμα σε έναν νεοδιόριστο εκπαιδευτικό

Γράφτηκε από:  Παναγιώτης Καλαϊτζόγλου, καθηγητής Μ.Ε., Ερμούπολη Σύρου

«Καταρχάς να σε συγχαρώ για την επιτυχία σου στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Όσοι έδωσαν γνωρίζουν ότι απαιτεί ιδιαίτερο κόπο και χρόνο για να επιτύχεις στο διαγωνισμό.

Οφείλω παρόλα αυτά να σε προειδοποιήσω ότι ξεκινώντας την πορεία του στην εκπαίδευση θα αντιμετωπίσεις καταστάσεις που πιθανότατα ποτέ δεν φανταζόσουν. Καλό είναι να τις γνωρίζεις για να μη βρεθείς προ εκπλήξεως, όπως βρέθηκαν άλλοι πριν από εσένα.

Να είσαι προετοιμασμένος για πολυετή παραμονή σε παραμεθόριες περιοχές. Αρκετοί συνάδελφοί σου χρειάστηκε να παραμείνουν σε νησιά για περισσότερα από δέκα ή και δεκαπέντε έτη προτού πάρουν την πολυπόθητη μετάθεση για το μέρος που επιθυμούν. Δυστυχώς, αν έχεις οικογένεια, δεν υπάρχει καμία μέριμνα για να βρίσκεσαι κοντά της. Σε συνδυασμό με τη δραματική μείωση του ετήσιου εισοδήματος τα τελευταία δύο χρόνια, η παραμονή σου στις απομακρυσμένες αυτές περιοχές θα είναι τόσο ασύμφορη, που ίσως καταφύγεις σε αίτηση άδειας άνευ αποδοχών ή ακόμα και σε παραίτηση.

Παράλληλα, να είσαι έτοιμος για μετακίνηση σε περισσότερα του ενός σχολεία. Φαντάσου ότι υπάρχει πιθανότητα, ιδιαίτερα αν ανήκεις σε κάποια από τις ειδικότητες με μικρό ωράριο, να πηγαίνεις σε 4-5 διαφορετικά σχολεία την εβδομάδα προκειμένου να συμπληρώσεις το ωράριό σου.

Δεν πιστεύω να έχεις την ψευδαίσθηση ότι υπάρχει διαφάνεια ή αξιοκρατία τόσο στις επιλογές στελεχών της Διοίκησης, όσο και στις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών. Αν δεν έχεις τα μέσα, μην κάνεις καν τον κόπο να αιτηθείς απόσπαση. Εδώ και χρόνια οι αποσπάσεις που γίνονται δεν έχουν καμία σχέση με τα κενά που υπάρχουν, αλλά προς εξυπηρέτηση των ημετέρων. Ακόμα και οι μεταθέσεις δε γίνονται με ξεκάθαρα κριτήρια, μη σε ξεγελά η μοριοδότηση. Τα κενά στις περιοχές μετάθεσης δεν ανακοινώνονται πριν τις αιτήσεις, άρα για εσένα μπορεί να μην ανοίξει ποτέ η πολυπόθητη θέση.

Οι συνθήκες της σχολικής τάξης γίνονται ολοένα και δυσκολότερες. Θυμάσαι την εποχή που ήσουν μαθητής; Λοιπόν, ίσως να βρεις συνθήκες χειρότερες από τότε. Ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα αυξάνεται σταδιακά, ιδιαίτερα όπου γίνονται συγχωνεύσεις σχολείων. Το αποτέλεσμα είναι να στοιβάζονται πολλοί μαθητές σε μικρές τάξεις, δημιουργώντας μέχρι και προβλήματα υγιεινής στα σχολεία. Παράλληλα, οι κακοτεχνίες και η προχειρότητα κατασκευής των σχολικών κτηρίων, ιδιαίτερα σε σχολεία της επαρχίας, τα κάνουν ακατάλληλα.

Μην αναρωτηθείς γιατί, ενώ ξεκινάς με ενέργεια και πίστη τα διδακτικά σου καθήκοντα τη νέα σχολική χρονιά, δεν υπάρχουν τα βιβλία των κατευθύνσεων της τρίτης λυκείου στα σχολεία και ούτε ξέρεις αν θα διατεθούν από κάποια αποθήκη, αν θα βρεθεί τυχαία κάποιο περίσσευμα, αν θα φιλοτιμηθούν απόφοιτοι να τα χαρίσουν στους μαθητές. Όσο για την ποιότητά τους, τα βιβλία που είχες διδαχθεί ως μαθητής μη νομίζεις ότι άλλαξαν και πολύ. Μπορεί να σου λένε ότι η εκπαίδευση είναι μια εξελικτική διαδικασία, ότι πράγματα που διδάσκονται σήμερα μπορεί να είναι εντελώς παρωχημένα αύριο. Θα συνειδητοποιήσεις ότι συγκεκριμένα συμφέροντα υπαγορεύουν τη διατήρηση των ίδιων, ξεπερασμένων, σχολικών εγχειριδίων για πολλά – πολλά χρόνια. Πιθανότατα και όταν θα ολοκληρώσεις και εσύ την πορεία σου στην εκπαίδευση, πάλι τα ίδια θα είναι. Αν πάλι αναρωτηθείς γιατί εγκαθίστανται προγράμματα συγκεκριμένων εταιριών λογισμικού στα σχολικά εργαστήρια, τη στιγμή που υπάρχει αντίστοιχο δωρεάν ελεύθερο λογισμικό αντίστοιχης ποιότητας, να ξέρεις ότι δεν θα είσαι ο μόνος.

Μετά από όλα αυτά θα πρέπει να είσαι έτοιμος και να αξιολογηθείς. Ποιο το πρόβλημα θα πεις, αισθάνεσαι ικανός τόσο σε γνωστικό όσο και σε παιδαγωγικό επίπεδο, αφού μόλις πέρασες τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Σου θυμίζω ότι αυτά είναι δευτερεύοντα, μην ξεχνάς ότι όλο το σύστημα βασίζεται στις γνωριμίες. Να ξέρεις ότι πολλοί έμπειροι συνάδελφοί σου αντιμετωπίζουν με ιδιαίτερο σκεπτικισμό τη διαδικασία της αξιολόγησης. Μεγάλη μερίδα του κόσμου βέβαια, δεν γνωρίζει το μέγεθος της αναξιοκρατίας, με συνέπεια να συμπεραίνει ότι όλοι αυτοί είναι απλά τεμπέληδες ή βολεμένοι και φοβούνται να αξιολογηθούν γιατί θα φανεί η ανεπάρκειά τους.

Μη διανοηθείς να απεργήσεις. Φυσικά ο μισθός σου πιθανότατα θα σε αποτρέψει από οποιαδήποτε τέτοια σκέψη. Δες τα ποσοστά της πρόσφατης απεργίας μετά από 2 μόλις ημέρες. Εξάλλου είναι πολύ δύσκολο να πετύχεις κάτι, αφού μεγάλη μερίδα της κοινωνίας όχι μόνο δε θα σε υποστηρίξει αλλά θα σε κατηγορήσει ότι όλο κάθεσαι. Να έχεις υπόψη σου ότι ορισμένοι ποτέ δεν απεργούν και ο δικός σου αγώνας μένει αδικαίωτος, το πορτοφόλι άδειο και η ελπίδα μετέωρη.

Να είσαι έτοιμος να συκοφαντηθείς από μεγάλη μερίδα των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης της χώρας, αλλά και από την ίδια την πολιτική ηγεσία. Κάποιοι θα σε πουν απλά τεμπέλη, άλλοι δε θα διστάσουν να σε αποκαλέσουν και γαϊδούρι, ενώ πολλοί θα πουν ότι βγάζεις τα τριπλά λεφτά από τα παράνομα ιδιαίτερα που θεωρούν ότι κάνεις. Μη σε στενοχωρούν αυτοί οι χαρακτηρισμοί, είναι για δημιουργία εντυπώσεων και προς άγρα ψήφων. Είναι παρήγορο να ξέρεις πάντως πως δε θα είσαι ο μόνος κλάδος που συκοφαντούν.

Νομίζω ότι βλέπεις πως οι λύσεις σε πολλές από τις παραπάνω παθογένειες είναι αρκετά προφανείς. Πολλά δεν είναι θέμα χρημάτων. Χρειάζεται όμως απαραίτητα να υπάρχουν τόσο η πολιτική βούληση και όσο και η στοιχειώδης ικανότητα. Και το γνωρίζεις ότι δεν υπάρχει ούτε το ένα, ούτε το άλλο.

Σου εύχομαι ολόψυχα να ξεπεράσεις τις δυσκολίες που θα σου παρουσιαστούν, να οπλιστείς με ψυχραιμία και υπομονή. Το ταξίδι σου θα είναι μακρύ και δύσκολο, αλλά σίγουρα θα έχεις προσφέρει πολλά στους μαθητές σου. Ξέρεις, είναι ίσως οι μόνοι που θα στο αναγνωρίσουν.

(Παρασκευή, 25 Οκτωβρίου 2013 -από http://www.anapnefstiras.gr)

 


Σχολιάστε