"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Πίστη-2013

Πίστη 2013

ΠΕΡΙ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ

Από: Σταύρος Καλαϊτζόγλου
Δημοσιεύθηκε («Χ.Ν.») στις: 29-04-2013 (απόσπασμα)

 

«Η απώλεια της πίστης μας απέναντι στον κόσμο, στον εαυτό μας, στην κοινωνία, στον Θεό, στην ίδια τη ζωή, μας κάνει ευάλωτους, αδύναμους, αλλά και ολοκληρωμένους» [Χαβιέ Μπαρδέμ, διάσημος Ισπανός ηθοποιός, στο ΒΗmagazino μιλώντας για την ταινία «Μέχρι το θαύμα» (14-4-13)]

ΔΕΝ είναι τυχαίο ότι το 2013 κηρύχτηκε από τον προηγούμενο Πάπα, τον Βενέδικτο ΙΣΤ?, ως «Έτος της Πίστης»? Με τα όσα συνέβησαν στην Καθολική Εκκλησία           -σκάνδαλο παιδεραστίας και όχι μόνο- αλλά και με την παγκόσμια κρίση αξιών και οικονομιών, το λιγότερο που έχουν να κάνουν οι Εκκλησίες είναι να μας ξαναθυμίσουν ότι υπάρχει η αληθινή Πίστη ως αντίδοτο στην «πνευματική ερήμωση» της εποχής μας. Το Βατικανό ζητεί από τους πιστούς του να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με το Θεό εμβαθύνοντας σ? αυτήν. Βέβαια, οι πρώτοι που θα πρέπει να ξαναδούν καλά τον εαυτό τους στον καθρέφτη, πριν συστήσουν το ίδιο στους άλλους, είναι οι εκπρόσωποι των Εκκλησιών.

Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ πίστη εμπεριέχεται στο γνωστό μας «Πιστεύω» («Credo», στα λατινικά)? Η πίστη μας παραμένει μια συνεχής απόδειξη του θαύματος που λέγεται ζωή. Η λέξη  δεν περιορίζεται μόνο στη θρησκευτικότητά της (1), αλλά συσχετίζεται και με πολλές άλλες πτυχές της ζωής? Υποβάλλει καθημερινά σε δοκιμασία τη σχέση μας με τον εαυτό μας (αυτοπεποίθηση), με τους άλλους και το επέκεινα.

ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ πολλές «ρωγμές» στις σχέσεις μας: επιπόλαιες ευπιστίες ή απιστίες, ολιγοπιστίες και αλλαξοπιστίες? έχουμε αναξιόπιστους ή αξιόπιστους συνεργάτες, φίλους ή πολιτικούς κ.λπ. Πολλά γεγονότα μας φαίνονται α-κατανόητα (θαύματα): δεν υπόκεινται σε καμιά λογική ερμηνεία (2).  Όμως, μόνον όταν υπάρχει βαθιά κι ακλόνητη μεταφυσική πίστη σε κάτι, έχουμε θαύματα. (Ιστορία της μικρής Τες, στα «Χ.Ν.», 29-4-13, Περι-διαβάζοντας)

ΤΙ ΕΙΝΑΙ τελικά η πίστη; Μεγάλο ερώτημα, με πολλές και ποικίλες απαντήσεις. Ο καθένας την ορίζει δίνοντάς της και το μέγεθος που επιθυμεί. Αλλοι δεν την αποδέχονται καθόλου.

ΣΧΕΤΙΚΑ με τη χριστιανική πίστη, ο Άγιος Αυγουστίνος (354-430 μ.Χ.) λέει κάτι ανάλογο με την περίφημη ρήση του Απ. Παύλου (3):  «πίστη είναι να πιστεύεις αυτό που δεν βλέπεις, η ανταμοιβή είναι να δεις αυτό που πιστεύεις»!

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
- (1) Πίστη (θρησκευτική) είναι «η βεβαιότητα ότι, κάτι που απορρέει από θεία αποκάλυψη ή ανθρώπινη αναζήτηση, είναι αληθινό, υπάρχει ή ισχύει». Είναι «η αποδοχή της ύπαρξης του θεού και η προσήλωση σε αυτόν, το να δέχεται κανείς την ύπαρξη και την ουσία του, σύμφωνα με συγκεκριμένο θρησκευτικό δόγμα». (Λεξικό Μπαμπινιώτη)

- (2) Σύμφωνα με τον δομινικανό μοναχό και φιλόσοφο Θωμά  Ακινάτη (1225 – 1274 μ.Χ.), «Γι’  αυτόν που έχει πίστη, καμιά εξήγηση δεν είναι αναγκαία. Για αυτόν που δεν έχει πίστη, καμιά εξήγηση δεν είναι δυνατή».

- (3) Απ. Παύλου, Προς Εβρ. ια 1: «Πίστις εστίν, ελπιζομένων υπόστασις, πραγμάτων έλεγχος ού βλεπομένων». Δηλαδή, πίστη είναι η απόλυτη βεβαιότητα (μη υποκείμενη σε λογικό έλεγχο) ότι θα υπάρξουν πράγματα (αγαθά) στο  μέλλον, που τώρα δεν φαίνονται. Όπως είναι η εκ νεκρών ανάσταση, η Δευτέρα Παρουσία, η αιώνια ζωή κ.λπ.


Σχολιάστε