"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και διόδια (Χ.ν., 24-9-19)

 

 

 

 

 

ΒΟΑΚ ΚΑΙ ΔΙΟΔΙΑ

 

ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ τώρα, το θέμα του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) έρχεται στο προσκήνιο και φεύγει, χωρίς ουσιαστικά να γίνεται κάτι: ακούμε υποσχέσεις, “φτιάχνονται” σχέδια επί σχεδίων, από πού θα αρχίζει και πού θα τελειώνει η οδός, θα υπάρχουν ή όχι διόδια κ.λπ. Το έργο βρίσκεται “υπό-συνεχή-δημοπράτηση”, ή, θα ξεκινήσει, λέει, “από μηδενική βάση”!

 

ΤΟ εύλογο αίτημα των κατοίκων του νσιού για κατασκευή σύγχρονου δρόμου στο νησί, όπως σχεδόν έχει πραγματοποιηθεί σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα (φωτό), χρονοτριβεί απαράδεκτα ενώ τα τροχαία θύματα αυξάνονται. Κάθε χρόνο, λοιπόν, θρηνούμε δεκάδες νεκρούς (περίπου 70) από τα τροχαία, που οφείλονται όχι μόνο στις γνωστές αιτίες οδήγησης αλλά και στην κακή κατάσταση ενός πεπαλαιωμένου ΒΟΑΚ που άρχισε να κατασκευάζεται από τη δεκαετία του 1970.

 

ΕΙΝΑΙ να απορεί κανείς με τη στάση των εκάστοτε κυβερνώντων (αριστερών, σοσιαλιστών, δεξιών και λοιπών αποχρώσεων): υπόσχονται μεν ένα σύγχρονο ΒΟΑΚ, αλλά παραδόξως πάντα σκοντάφτουν στο “δια ταύτα”.

 

ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ άραγε ποτέ την ίδια μεταχείρηση με την υπόλοιπη χώρα, ή θα διαιωνίζεται το πρόβλημα με άλλοθι, ας πούμε την χιλιομετρική έκτασή του, αν θα υπάρχουν ή όχι διόδια; Θα αντιληφθούν ποτέ οι ιθύνοντες ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος του δρόμου κάθε χρόνο αυξάνεται -λόγω τουρισμού- ή θα αφήσουν το νησί να βυθίζεται στο πένθος από τα τροχαία;

 

ΜΕ τις γεωπολιτικές ανακατάξεις που γίνονται στην περιοχή, με την Κρήτη να είναι λέει η… ναυαρχίδα (sic) του ελληνικού τουρισμού, με τη μελλοντική αναθεώρηση του ρόλου της Κρήτης στον παγκόσμιο χάρτη του ενεργειακού προβλήματος, το να μην υπάρχει μια οδός εφάμιλλη, για παράδειγμα της “Εγνατίας” ή της “Ιόνιας” οδού, μάλλον πρέπει να εκληφθεί ως απαξίωση, κοροϊδία ή υποτίμησή μας.

 

Ο ΙΔΙΟΣ ο πρωθυπουργός, ο κ. Κ. Μητσοτάκης, στην ΔΕΘ αναφέρθηκε στο Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης δηλώνοντας έτσι τη βαρύτητα του θέματος. Έχει εκπονηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, σε όλες τις λεπτομέρειές του ένας σοβαρός σχεδιασμός του “νέου” ΒΟΑΚ (εννοούμε όχι “μπαλώματα” στο παλιό οδικό δίκτυο), ή μήπως θα πρέπει να ξεκινήσουμε από την αρχή, με νέες χρονοβόρες διαδικασίες (“μηδενική βάση”);

 

ΚΙ ας ξεκαθαριστεί ευθύς εξ αρχής ότι οι χρήστες του “νέου” ΒΟΑΚ (ή της “Μινωικής οδού”) θα πληρώνουν ή δεν θα πληρώνουν (αιτιολογημένα φυσικά για κάθε περίπτωση) διόδια. (Στ.Γ.Κ.)

 

——————————-

ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ)

-(τα mini-bus του δήμου) Επί δημαρχίας Κυριάκου Βιρβιδάκη (2002, 2006) και ενώ το κυκλοφοριακό πρόβλημα στα Χανιά ήταν οξύτατο, καθιερώθηκαν “μικρά” λεωφορεία για την δωρεάν μετακίνηση των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης, ώστε να λιγοστέψουν τα αυτοκίνητα στο κέντρο. Οι διαδρομές ήταν νευραλγικής σημασίας και κάλυπταν σχεδόν όλο το κέντρο της πόλης. Από τότε, όμως, δεν τα ξαναείδαμε… Στο γειτονικό δήμο (Ρέθυμνο) καθιερώθηκαν πρόσφατα ηλεκτροκίνητα mini-bus για τη δωρεάν μετακίνηση των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης, ώστε να αποσυμφορηθεί το κέντρο. Υπάρχουν προοπτικές εδώ;

-(φθινοπωρινός τουρισμός) Αύριο -Τρίτη 24/9- αναμένονται τρία κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Σούδας κάτι που αποδεικνύει πως το τουριστικό ρεύμα στην Κρήτη παραμένει αμείωτο. Υπάρχουν και οι άλλοι επισκέπτες μας -Έλληνες και ξένοι- που δεν μένουν μόνο στο παλιό λιμάνι, αλλά “εξερευνούν” και τα ενδότερα (φωτό) απολαμβάνοντας τις κρυφές ομορφιές της πόλης. Κάποτε μιλούσαμε για ανάπτυξη φθινοπωρινού και χειμερινού τουρισμού…

Υπάρχει σχεδιασμός; (Στ.Γ.Κ.)
——————————–

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΦΥΠΝΙΣΗ (φωτό)

ΕΙΝΑΙ γεγονός ότι περάσαμε από τις εικασίες περί μελλοντικής κλιματικής αλλαγής, σε επιστημονικές βεβαιότητες και πραγματικότητες. Κοινή η διαπίστωση των αρμόδιων επιστημόνων -σε παγκόσμιο επίπεδο- ότι η ένταση των ακραίων καιρικών φαινομένων που βιώνουμε έχουν και ανθρωπογενείς αιτίες. Και ότι αυτά -τα ακραία καιρικά φαινόμενα- θα επιτείνονται λόγω της κλιματικής αλλαγής.

 


 

Η ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ χιλιάδων μαθητών (φωτό) σε όλο τον πλανήτη (από 149 χώρες) είναι μια παρήγορη κίνηση. Δείχνει ότι πάψαμε επιτέλους να αδιαφορούμε για ένα τόσο σημαντικό θέμα που αφορά στην επιβίωσή μας στον πλανήτη Γη -το μοναδικό μας “σπίτι”. Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι η χώρα μας συμμετέχει στη Σύνοδο Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα (Νέα Υόρκη) με δική της πρόταση που αφορά στις επιπτώσεις στην πολιτιστική κληρονομιά” από την κλιματική αλλαγή στον πλανήτη, κάτι που ενδιαφέρει εξίσου όλους.

ΣΤΟΧΟΣ των κινητοποιήσεων ήταν -και είναι- να δημιουργηθεί από κάτω μια πίεση προς τις κυβερνήσεις των χωρών που συναντώνται (23/9) στη Νέα Υόρκη, ώστε να υιοθετηθούν κοινά έκτακτα μέτρα με τα οποία θα μπει φραγμός στην καταστροφή του περιβάλλοντος. (Στ.Γ.Κ.)

 

 

 

 

 

 


Σχολιάστε