"Ο λόγος ο εφήμερος βαστά μόνο μια μέρα
το άρωμά του όμως κρατεί και νύχτα και ημέρα"
Στ.Γ.Κ., Νοε. 2010

Σχετικά με το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης-»Το δέντρο και το δάσος» (Χανιώτικα Νέα, 8-9-16)

 

 

 

 

ΓΙΑ ΤΟ ΙΑΚ ΚΡΗΤΗΣ ( σχόλιο από τον ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ Ν. ΠΕΡΑΚΗ,  Διευθυντή των «ΧΑΝΙΩΤΙΚΩΝ ΝΕΩΝ».)

 


 

«Λόγος πολύς τις τελευταίες ημέρες για το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης. Οχι άδικα, γιατί είναι -χωρίς υπερβολή- ανεκτίμητοι οι “θησαυροί” που φυλάσσονται εκεί. Εκεί ακριβώς είναι και η ουσία του ζητήματος που κάποιοι μάλλον χάνουν. Καλώς αποσπάσθηκε ένας νέος εκπαιδευτικός στο Αρχείο αλλά κακώς απομακρύνθηκε ο Κώστας Φουρναράκης ο οποίος είχε προσφέρει τα μέγιστα.

Το στεγαστικό και η υποστελέχωση είναι τα δύο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το Ιστορικό Αρχείο, γεγονός που πολλάκις έχει επισημανθεί μέσα από τις σελίδες των “Χ.Ν.”. Σε αυτά πρέπει να επικεντρωθεί ο αγώνας όλων όσοι νοιάζονται και αγαπούν το Ι.Α.Κ.: στην εδώ και τώρα μετεγκατάστασή του και στην πλήρη στελέχωσή του (με αρχειονόμο, φιλόλογο – ιστορικό, βιβλιοθηκονόμο, πληροφορικάριο κ.λπ.) .

Είναι αδιανόητο να τοποθετούνται φέτος 11 εκπ/κοί στα Κεντρικά Γ.Α.Κ. (Αθήνα) και μόνο ένας στα Χανιά. Εξίσου αδιανόητο είναι το πρόβλημα της υποστελέχωσης του Αρχείου να συνεχίζει με κάθε κυβέρνηση!

Δυστυχώς όμως, αντί ο δημόσιος διάλογος στα Χανιά να εστιάζει εκεί, εμπλέκει δύο ανθρώπους (που ενδεχομένως να μην γνωρίζονται καν!) σε μια ανούσια αντιπαράθεση, για το ποιος από τους δύο πρέπει να μείνει στο Ι.Α.Κ. Για ακόμη μια φορά, βλέπουμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος…»

 

———————————-

 

Ιστορικό Αρχείο Κρήτης: ζητείται αρχειονόμος (;)

Κύριε διευθυντά,
πολύς λόγος γίνεται τελευταία για την απομάκρυνση του κ. Φουρναράκη από τη θέση υπεύθυνου του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης. Με αφορμή την εξέλιξη αυτή και χωρίς καμία πρόθεση να υποβαθμιστεί το έργο του κ. Φουρναράκη καλό θα ήταν να ξεκινήσει μια συζήτηση για τη στελέχωση των Αρχείων και των Βιβλιοθηκών στην Ελλάδα εν γένει.
Λίγοι ίσως γνωρίζουν ότι από το 1995 λειτουργεί στην Ελλάδα σχολή Α.Ε.Ι Αρχειονομίας – Βιβλιοθηκονομίας ως τμήμα του Ιονίου Πανεπιστημίου. Εκτός αυτής, υπάρχουν και δύο σχολές ΤΕΙ Βιβλιοθηκονομίας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Οι απόφοιτοι των σχολών αυτών αποκτούν επιστημονική κατάρτιση για την οργάνωση, διατήρηση  και προβολή του πολιτιστικού, ιστορικού  και επιστημονικού περιεχομένου φορέων όπως Αρχεία, Βιβλιοθήκες, μουσεία, ερευνητικά ιδρύματα κ.ά.
Όπως κάθε επιστήμη, έτσι και η Αρχειονομία και Βιβλιοθηκονομία, ακολουθεί συγκεκριμένη μεθοδολογία και υλοποιεί διεθνή πρότυπα στην εφαρμογή της. Τα πρότυπα αυτά εξασφαλίζουν την τυποποιημένη οργάνωση των «τεκμηρίων» (όπως ονομάζονται οι πρωτογενείς πηγές) με τρόπο που να επιτρέπει την εύκολη αναζήτηση και ανάκτηση του περιεχομένου τους. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή που η τεχνολογία επιτρέπει των ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ ηλεκτρονικών συστημάτων η εφαρμογή αρχειονομικών και βιβλιοθηκονομικών προτύπων είναι ο μοναδικός τρόπος ώστε να εξασφαλιστεί η ύπαρξη του ιστορικού και πολιτιστικού  υλικού σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Ως εκ τούτου, το περιεχόμενο των πολιτιστικών φορέων γίνεται προσβάσιμο διεθνώς από το σύνολο της ερευνητικής / επιστημονικής κοινότητας.
Είναι απορίας άξιο, εάν όχι εξοργιστικό, που οι κατεξοχήν θέσεις απασχόλησης των πτυχιούχων Αρχειονόμων και Βιβλιοθηκονόμων καλύπτονται διαχρονικά από άλλες ειδικότητες, όπως Φιλολόγους,  Ιστορικούς κ.ά. χωρίς καμία σχετική κατάρτιση, αλλά με μοναδικό κριτήριο την εξυπηρέτηση αναγκών αποσπάσεων και ωραρίου του Υπουργείου Παιδείας.  Το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης είναι ένα ακόμα τέτοιο παράδειγμα και δυστυχώς όχι το μοναδικό. Από το 2000 λειτουργούν στην Ελλάδα 750 σχολικές βιβλιοθήκες οι οποίες, ενώ στήθηκαν από βιβλιοθηκονόμους στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ,  έκτοτε υπολειτουργούν, αφού η στελέχωσή τους γίνεται από τους εκάστοτε εκπαιδευτικούς ως μέσο συμπλήρωσης του ωραρίου τους.
Εάν το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί εκπαιδευτικούς και αρχειονόμους ειδικότητες που καλύπτουν τις ανάγκες της εκπαίδευσης γενικά, θα τοποθετούσε άραγε αρχειονόμους στη διδασκαλία;  Και πώς θα αντιμετώπιζαν οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί την προοπτική αυτή;
Επιστρέφοντας στο θέμα του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης, γι’ αυτό φαίνεται να έχει κινητοποιηθεί η αυτοδιοίκηση και άλλοι φορείς. Η παρούσα κατάσταση είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αποδείξουν οι τελευταίοι ότι ενδιαφέρονται πραγματικά για την τύχη του Αρχείου και όχι των προσώπων και να επιδιώξουν να στελεχωθεί από  επιστημονικά καταρτισμένο προσωπικό που θα του δώσει τη δυνατότητα να λάβει τη θέση που του αξίζει στις διεθνείς ιστορικές πηγές.

Ελενα Πρεντάκη

—————————

 

…ΚΑΙ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΑΡΧΕΙΟ:

 

ΑΡΧΕΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ-2016

Σε μια εποχή κατά την οποία η ελεύθερη πρόσβαση στην πληροφόρηση αποτελεί θεμελιώδες δημοκρατικό δικαίωμα, τα κρατικά Αρχεία δεν φυλάσσουν απλώς έγγραφα, αλλά  διαχειρίζονται πληροφορίες αποθηκευμένες σε ποικίλα υποστρώματα. Τα Γενικά Αρχεία του Κράτους διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στους τομείς της ιστορικής έρευνας, της πολιτιστικής δράσης, της διοικητικής πληροφόρησης και της εξυπηρέτησης του πολίτη. Ανάμεσα στους στόχους τους συγκαταλέγονται:

-Η εποπτεία, διάσωση, συγκέντρωση, συντήρηση, καταγραφή, μικροφωτογράφηση, ταξινόμηση και ευρετηρίαση του αρχειακού υλικού της χώρας και η διάθεση προς μελέτη όλων των δημόσιων και ιδιωτικών αρχείων, εγγράφων και χειρογράφων, τα οποία αναφέρονται στην ιστορία και στην πολιτιστική κληρονομιά του ελληνικού έθνους και σε ό,τι έχει σχέση με τη διοικητική, οικονομική και κοινωνική ζωή του ελληνικού κράτους.

-Η επισήμανση και απογραφή των εχόντων ιστορικό ενδιαφέρον δημόσιων αρχείων, η επιλογή και εισαγωγή τους στα Γενικά Αρχεία του Κράτους και η προετοιμασία για τη διάθεση στους μελετητές.

-Η συνεργασία με τις αρχές της Εκκλησίας, των εκκλησιαστικών και μοναστηριακών ιδρυμάτων και άλλων θρησκευτικών φορέων για τη διάσωση του αρχειακού υλικού.

-Η συνεργασία με τους κατόχους ιδιωτικών αρχείων, τα οποία παρουσιάζουν ιστορικό ενδιαφέρον.

-Η εποπτεία των ειδικών αρχείων που ιδρύονται και λειτουργούν σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

-Η έκδοση δημοσιευμάτων (περιοδικών και αυτοτελών), που εξυπηρετούν τη γνώση των -ιστορικών πηγών της χώρας.

-Η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα σε συνεργασία με άλλους επιστημονικούς φορείς της ημεδαπής ή της αλλοδαπής.

-Ο εμπλουτισμός με αγορά ή αποδοχή δωρεάς αρχειακού υλικού από τους κατόχους τους και ομοιοτύπων αρχειακού υλικού που βρίσκονται σε ξένα κράτη ή οργανισμούς.

(Σύμφωνα με τα ιστοσελίδα των ΓΑΚ-Αθήνα)

 

Υ.Γ. Εμείς θα προσθέταμε και μια άλλη σοβαρή παράμετρο που πιθανόν δεν βλέπει η δ/νση των ΓΑΚ των Αθηνών:

- την ψηφιοποίηση των αρχείων,  όλων εκείνων των αρχείων που θα θεωρηθούν χρήσιμα για τους ερευνητές

-Με προτεραιότητα στο ρώσικο Αρχείο

-την ανανεώση και βελτιστοποίηση των «φτωχών» ιστοσελίδων, ειδικότερα του ΙΑΚ  Χανίων, καθώς και

-την ηλεκτρονική ξενάγηση στα αρχεία με video

-την ηλεκτρονικοποίηση των Καταλόγων, για ευκολότερη ανεύρεση του περιεχομένου του Αρχείου.


Γι αυτό χρειάζονται καθηγητές Πληροφορικής εξειδικευμένοι στα Πληροφοριακά Συστήματα και στα web sites.

 

ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΕΝΑ  ΄Η ΔΥΟ ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΙΑΚ ΧΑΝΙΩΝ;

ΜΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΚΑΚΩΣ ΕΝΝΟΟΥΜΕΝΗ «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ» (!) ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΦΕΤΟΣ,

ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΩΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΑ ΙΔΙΑ ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ, ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ, ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΜΑΣ. (Στ.Γ.Κ.)


Σχολιάστε